Insiders köper

InsiderAnalys  - februari 2011

Efter att i drygt ett halvår ha sålt ut aktier i sina egna bolag vände insiders på klacken och köpte istället ordentligt under februari. Till månadens insideraktie utsågs Hennes & Mauritz. Detta framgår av InsiderAnalys från Scientia för februari.

Rapporten avslöjar att den negativa trenden bland insiders vände under februari. SentimentsIndex, som mäter i vilken utsträckning insiders köper i förhållande till vad som är normalt, uppgick under månaden till 153 på den 200-gradiga skalan vilket innebär att insiders köper mer än normalt även om man tar hänsyn till årstiden. Indexet har inte befunnit sig över 100 sedan i juli 2010.

I rapporten framgår också att aktiviteten på insiderhandeln steg markant, även om den var något lägre än under en normal februarimånad. AktivitetsIndex uppgick till 125 mot det historiska snittet för perioden på 156. Under februari gjorde 3 procent av alla insynsregistrerade personer på Stockholmsbörsen aktieaffärer.

- Med tanke på att insiders har sålt mer än de brukar sedan förra sommaren så är månadens värde på SentimentsIndex att betrakta som ett mindre trendbrott, säger Erik Lidén, VD för Scientia Fund Management.

MÅNADENS INSIDERAKTIE – HENNES & MAURITZ

Till månadens insideraktie utsågs Hennes & Mauritz, där bland andra, huvudägaren Stefan Persson storköpte aktier under månaden. Köpen uppgick till c:a 1,5 miljarder kronor och innebär att han ökade sitt innehav med knappt 1 procent. Utöver Persson köpte ytterligare fem insiders, däribland styrelseledamoten Christian Sievert.

- Det var verkligen gott om intressanta insideraktier under februari men HM sticker verkligen ut, vilket beror på Stefan Perssons storköp samtidigt som andra i bolagets ledning ökade sina innehav ordentligt under månaden, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för februari finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys1.

Erik Lidén, VD, 070-2709541 eller erik.liden@scientia.se

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insiders affärer. Scientia förvaltar idag fonderna Scientia Hedge och Scientia Sverige. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.