Insiders köper inför rapportperioden

InsiderAnalys - juni 2011

Insiders har inte varit i köptagen på ett bra tag, men lagom till den kommande rapportperioden fyller de på sina innehav ordentligt. Köpsuget efter det egna bolagets aktier gäller även bolagets toppskikt. Under månaden har ovanligt många börs-VD:ar också ökat sina innehav. Detta framgår av InsiderAnalys från Scientia för juni.

Rapporten avslöjar att insiders köplust i de egna bolagen under månaden befann sig på en mycket hög nivå även med hänsyn till årstiden. SentimentsIndex, som mäter i vilken utsträckning insiders köper i förhållande till vad som är normalt, uppgick under månaden till 164 på den 200-gradiga skalan. Under månaden ökade 17 av börsbolagens VD:ar sina aktieinnehav.

Av rapporten framgår också att aktiviteten bland insiders under månaden var på en normal nivå. AktivitetsIndex sjönk från 195 under maj till 118 under juni, vilket är något under det historiska genomsnittet för junimånader. Totalt gjorde 3 procent av alla insynsregistrerade personer på Stockholmsbörsen aktieaffärer under månaden.

- Köplusten just nu är historiskt hög. Man måste gå tillbaka till maj 2010 och november 2008 för att hitta en lika hög andel köp som nu vilket är extra intressant eftersom detta visade sig vara två mycket bra köptillfällen på börsen, säger Erik Lidén, VD för Scientia Fund Management.

MÅNADENS INSIDERAKTIE – HALDEX

Till månadens insideraktie utsågs Haldex som levererar lösningar för fordonsindustrin. Under månaden ökade bland annat bolagets VD sitt innehav med 6 000 aktier. Den 8:e juni tillsattes Göran Carlsson som styrelseordförande och köpte två dagar senare 300 000 aktier via bolag. Även bolagets största ägare, Öresund med Sven Hagströmer i spetsen, ökade under månaden. Den sista affären som gjordes av Öresund skedde den 20 juni. Haldex släpper sin kvartalsrapport för andra kvartalet den 21 juli vilket innebär att den sista affären gjordes strax före det 30-dagars handelsförbud som råder för insynspersoner inför bolagets kvartalsrapporter.

- Det är alltid en stark signal när bolagens ”piloter” köper, men här sker köpen också nära inpå bolagets kvartalsrapport vilket stärker signalen. Sådana köp åtföljs ofta av en stark rapport, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för juni finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys1.

För ytterligare information kontakta VD Erik Lidén på 070-2709541 alt. erik.liden@scientia.se.

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insiders affärer. Scientia förvaltar idag fonderna Scientia Hedge och Scientia Sverige. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.