Insiders nöjda med sina innehav

Aktiviteten bland börsens insynsregistrerade personer under december var helt oförändrad från föregående månad; AktivitetsIndex uppgick under december till 96 på den 200-gradiga skalan. Efter 2009 års börsuppgång på drygt 50 procent pekar denna normalaktivitet på att insynspersonerna är nöjda med sina innehav. Detta visar rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för december.

Decembermånader brukar innebära en högre aktivitet bland Stockholmsbörsens insynspersoner men december 2009 var ett undantag ifrån detta mönster. Rapporten InsiderAnalys visar att AktivitetsIndex för december uppgick till 96 på en skala från 0 till 200. InsiderAnalys visar även att drygt 2 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer under december vilket är betydligt lägre än i december förra året då AktivitetsIndex uppgick till hela 160 och c:a 4 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer. SentimentsIndex, som visar om insynspersoner köpt eller sålt under månaden, uppgick i december till 68 – ett relativt lågt värde på den 200-gradiga skalan. Förra året i december uppgick SentimentsIndex till 119. ”Den relativt låga aktiviteten bland insynspersoner under de sista månaderna av 2009 visar tydligt att de är nöjda med sina positioner. Andelen säljtransaktioner är visserligen högre än normalt men beror på ovanligt få köptransaktioner i kombination med måttliga vinsthemtagningar”, säger Ekon. dr. Erik Lidén, VD för Scientia. ”Ett intressant undantag är New Wave där både bolagets VD och en styrelseledamot ökade sina innehav under månaden. Köpen motsvarade sammanlagt 1,1 procent av bolagets aktier. Aktien steg med 9 procent under månaden och har fortsatt upp under januari”, säger Erik Lidén. Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för december samt en beskrivning av hur SentimentsIndex och AktivitetsIndex beräknas finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.