Insiders på säljsidan under november

Andelen insynspersoner som säljer är för närvarande högre än det normalt är. Detta visar rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för november. Rapporten visar också att aktiviteten bland insynspersoner ökade från föregående månad; AktivitetsIndex steg från historiskt låga 4 på den 200-gradiga skalan under oktober till 96 i november.

November är första månaden efter rapportmånaden oktober, och visar ofta en högre aktivitet bland insynspersonerna, som då inte längre har handelsförbud i sina bolags aktier. Rapporten InsiderAnalys visar att AktivitetsIndex för november uppgick till 96 på en skala från 0 till 200 där ett värde i spannet 50-150 med hänsyn till historiken får anses utgöra normalaktivitet. InsiderAnalys visar även att strax över 2 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer under november. I november förra året var situationen en annan. Då uppgick AktivitetsIndex till hela 186 och dubbelt så många, drygt 4 procent av börsens insynspersoner, gjorde då aktieaffärer. SentimentsIndex, som visar om insynspersoner köpt eller sålt under månaden, uppgick i november till 65 – ett relativt lågt värde på den 200-gradiga skalan. Förra året i november uppgick SentimentsIndex till 185 vilket innebär att insynspersoner då aktivt köpte betydligt mer än normalt inför den stundande börsuppgången. ”Vi har studerat insiders aktivitet på börsen sedan 1993 och har index beräknade sedan 2003. Novembermånader har aldrig upplevt lägre AktivitetsIndex än oktobermånader under samma år, så den ökade aktiviteten jämfört med oktober är i linje med förväntningarna”, säger Ekon. dr. Erik Lidén, VD för Scientia. ”Ett SentimentsIndex på 65 visar att insynspersonerna under månaden var på något större säljhumör än de normalt är. Ett intressant undantag är Ångpanneföreningen, det bolag där flest insynspersoner handlade aktier. Samtliga 12 transaktioner var köp, varav de flesta skedde i början av månaden. Bolagets aktie steg med nästan 10 procent under månaden”, säger Erik Lidén. Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för november samt en beskrivning av hur SentimentsIndex och AktivitetsIndex beräknas finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.