Insiders passiva i augusti

InsiderAnalys augusti 2010

Aktiviteten bland insiders var fortsatt låg i augusti samtidigt som andelen köp var lägre än under föregående månader. Detta framgår av rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Management för augusti.

Rapporten visar att AktivitetsIndex för augusti uppgick till 46 på en skala från 0 till 200.  Drygt 2 procent av alla insiders gjorde aktieaffärer att jämföras med toppnoteringen på 6 procent i maj tidigare i år.

SentimentsIndex, som visar om insynspersoner har köpt eller sålt under månaden, uppgick till 74 på den 200-gradiga skalan. Indexet sjönk därmed för tredje månaden i rad och är lägre än under en normal augustimånad.

BÄTTRE KÖPLÄGEN FÖRE SOMMAREN

- Att SentimentsIndex sjunker kan tolkas som att insiders såg bättre köplägen före sommaren än idag. Samtidigt var aktiviteten mycket hög just före sommaren och vi tror att den låga aktiviteten nu betyder att de är nöjda med de omviktningar som gjorts, säger Erik Lidén, VD för Scientia.

SANDVIK MÅNADENS INSIDERAKTIE

Verkstadsbolaget Sandvik utnämndes till månadens insideraktie. Under augusti redovisades affärer av tre insiders som alla köpte. Sandvik utnämndes till månadens insideraktie även i februari, varefter den har stigit med 15 procent. Stockholmsbörsen steg under samma period med 8 procent inklusive utdelningar.

- Bland köparna i augusti finns Fredrik Lundberg som ökade sitt innehav med 100 000 aktier den 25:e augusti. Köpet motsvarade 8,6 miljoner kronor och var från Lundbergs egen plånbok, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för augusti finns på
www.scientia.se/web/live/insideranalys
.

För ytterligare information kontakta: Erik Lidén, VD 070-2709541, erik.liden@scientia.se.

Scientia Fund Management erbjuder allmänheten och professionella aktörer fonder med metodisk förvaltning baserad på insynspersoners affärer. Scientia förvaltar fonden Scientia Alpha I som placerar efter offentlig information om hur insynspersoner investerar i sina egna bolag. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.