INSIDERS POSITIVA UNDER APRIL

Göteborg den 12 maj 2010 Börsens insynspersoner låg på köpsidan under en stark rapportmånad. Detta visar rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för april.

Rapporten InsiderAnalys visar att AktivitetsIndex för april uppgick till 36 på en skala från 0 till 200 och knappt 2 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer under månaden. Detta är betydligt lägre än under föregående månad men i linje med en normal aprilmånad då aktiviteten ofta är låg på grund av det handelsförbud som råder inför kommande rapportperiod. SentimentsIndex, som visar om insynspersoner har köpt eller sålt under månaden, uppgick i april till 119 på den 200-gradiga skalan. Indexet stiger alltså igen efter att under mars tillfälligt ha brutit den stigande trenden. ”I mars-analysen var vår bedömning att nedgången i SentimentsIndex var tillfällig och berodde på vinsthemtagningar på en allmänt stigande börs, en analys som alltså visade sig var riktig. När indexet nu stiger igen tror vi att insynspersonernas positiva syn på börsen håller i sig”, säger Erik Lidén, VD för Scientia. MÅNADENS INSIDERAKTIE - INVESTOR ”Som månadens insideraktie har vi valt ut investmentbolaget Investor. Totalt gjorde tolv insynspersoner i Investor aktieaffärer under april och samtliga var köp. Bland annat köpte VD Börje Ekholm aktier för drygt 3,7 miljoner kronor”, säger Erik Lidén. Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för april finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.