Positiv trend bland insiders

SentimentsIndex som mäter om börsens insynspersoner har haft en tyngdpunkt på köp eller försäljning av aktier under månaden steg under januari för tredje månaden i rad till 81 på den 200-gradiga skalan. Aktiviteten var dock fortsatt låg och AktivitetsIndex sjönk markant till 23 i januari. Detta visar rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för januari.

Januarimånader innebär normalt en låg aktivitet bland börsens insynspersoner och januari 2010 var inget undantag. Rapporten InsiderAnalys visar att AktivitetsIndex för januari uppgick till 23 på en skala från 0 till 200. Rapporten visar också att endast 1,6 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer under januari vilket är något lägre än en genomsnittlig januarimånad (1,9 procent) och betydligt lägre än en genomsnittlig månad (2,5 procent). I december då AktivitetsIndex uppgick till 96 gjorde 2,4 procent av insynspersonerna aktieaffärer. SentimentsIndex, som visar om insynspersoner har köpt eller sålt under månaden, uppgick i januari till 81 – ett relativt normalt värde på den 200-gradiga skalan. Indexet steg för tredje månaden i följd vilket antyder en positiv trend i insynspersoners syn på de egna bolagen. ”Rapportsäsongen som startade i slutet av januari och som pågår under februari hindrar många från att köpa eller sälja aktier i sina egna bolag. Den låga aktiviteten under januari kommer därför inte som någon större överraskning”, säger Erik Lidén, VD för Scientia. ”Ett bolag där det istället har varit ovanligt hög aktivitet är fastighetsbolaget Sagax där inflytelserika insynspersoner har ökat sina innehav i bolaget med 4,9 procent. Aktien steg med 8 procent under januari”, säger Erik Lidén. Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för januari samt en beskrivning av hur SentimentsIndex och AktivitetsIndex beräknas finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.