Rapportorgie sänkte aktiviteten bland insiders

InsiderAnalys  - april 2011

Aktiviteten bland insiders brukar vara låg under aprilmånader och så var fallet även i år. Till månadens insideraktie utsågs mjukvarubolaget Orc Software där ett bolag med koppling till VD ökade ordentligt efter bolags kvartalsrapport. Detta framgår av InsiderAnalys från Scientia för april.

Rapporten avslöjar att insiders köplust i de egna bolagen under april befann sig på en normal nivå med hänsyn till årstiden. SentimentsIndex, som mäter i vilken utsträckning insiders köper i förhållande till vad som är normalt, uppgick under månaden till 102 på den 200-gradiga skalan. Indexet har befunnit sig på eller över 100 sedan i februari.

I rapporten framgår också att aktiviteten under månaden var låg. Under april och maj släpper majoriteten av bolagen på Stockholmsbörsen sina kvartalsrapporter för första kvartalet. Detta innebär normalt en lägre aktivitet till följd av det handelsförbud som råder för insiders i bolagets egna aktie. Historiskt är det bara juli månad som har uppvisat en lägre aktivitet än april. AktivitetsIndex uppgick till 15 mot det historiska snittet för april på 42. Under april gjorde drygt 1 procent av alla insynsregistrerade personer på Stockholmsbörsen aktieaffärer vilket är en låg andel.

- Trots globala osäkerhetsfaktorer ser det ut som att insiders fortfarande ser köplägen i sina egna aktier, säger Erik Lidén, VD för Scientia Fund Management.

MÅNADENS INSIDERAKTIE – ORC SOFTWARE

Till månadens insideraktie utsågs Orc Software, som bland annat utvecklar programvara och tekniska lösningar för handel med derivatinstrument. Bland annat köpte ett bolag med koppling till Orc Softwares VD, Thomas Billing, aktier för 9,4 miljoner kronor. Köpen i Orc gjordes dagen efter att bolaget släppt sin kvartalsrapport för första kvartalet, en rapport som fick kursen att sjunka med drygt sex procent.

- Insiders köp i Orcaktien är intressant därför att de har skett efter en rapport med negativ kursreaktion och det största köpet har en koppling till bolagets VD som av naturliga skäl har god insyn i bolagets framtid, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten, InsiderAnalys för april, finns på http://www.scientia.se/web/live/insideranalys1.

Erik Lidén, VD, 070-2709541, eller erik.liden@scientia.se

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insiders affärer. Scientia förvaltar idag fonderna Scientia Hedge och Scientia Sverige. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.