Sommarlov för insiders i juli

Aktiviteten bland börsens insynspersoner är för närvarande mycket låg. Detta framgår av rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för juli.

Rapporten visar att AktivitetsIndex för juli uppgick till 21 på en skala från 0 till 200 och endast 1,6 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer. Detta är även lägre än en normal julimånad som brukar präglas av det generella handelsförbud som råder för insynspersoner 30 dagar före bolagen släpper sina kvartalsrapporter.

SentimentsIndex, som visar om insynspersoner har köpt eller sålt under månaden, uppgick i juni till 93 på den 200-gradiga skalan. Indexet sjönk för andra månaden i rad men är ändå något högre än under en normal julimånad.

AFFÄRER EFTER RAPPORTER VIKTIG INDIKATOR

”Kvartalsrapporterna avlöser nu varandra och hur insynspersoner agerar i bolagets aktie efter rapporterna har alltid varit en viktig indikator för den framtida kursutvecklingen”, säger Erik Lidén, VD för Scientia.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för juli finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.

För ytterligare information kontakta: Erik Lidén, VD, 070-2709541, erik.liden@scientia.se.

Scientia Fund Management erbjuder allmänheten och professionella aktörer fonder med metodisk förvaltning baserad på insynspersoners affärer. Scientia förvaltar idag fonden Scientia Alpha I som placerar efter offentlig information om hur insynspersoner investerar i sina egna bolag. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.