Stigande börsoptimism bland insiders

SentimentsIndex som mäter om börsens insynspersoner har haft en tyngdpunkt på köp eller försäljning av aktier under månaden steg under februari till 133 på den 200-gradiga skalan vilket är den högsta noteringen sedan i april föregående år. Detta visar rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för februari.

Februarimånader innebär normalt en hög aktivitet bland börsens insynspersoner som passar på att handla efter att deras bolag släppt sina kvartalsrapporter. Rapporten InsiderAnalys visar att AktivitetsIndex för februari uppgick till 112 på en skala från 0 till 200. Rapporten visar också att 2,7 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer under månaden vilket är en ökning från föregående månad (1,6 procent) och i linje med en genomsnittlig februarimånad (2,9 procent). SentimentsIndex, som visar om insynspersoner har köpt eller sålt under månaden, uppgick i februari till 133 – ett relativt högt värde på den 200-gradiga skalan. Indexet steg dessutom för fjärde månaden i följd vilket visar en tilltagande optimism bland börsens insynspersoner. ”Stockholmsbörsen har rört sig sidledes under relativt låg volatilitet sedan december 2009. Sannolikt ser insynspersonerna att börsen är på väg uppåt igen efter en relativt bra rapportperiod”, säger Erik Lidén, VD för Scientia. ”Vi ser en del bolag där insynspersoner just nu är mycket aktiva och Sandvik är ett sådant. Fem insynspersoner i verkstadsbolaget gjorde totalt 13 affärer under månaden - samtliga var köp. Bakom köpen återfinns bland andra finansmannen Fredrik Lundberg som köpte aktier till ett värde av 180 miljoner kronor vilket motsvarar 1,85 procent av aktierna i bolaget”, säger Erik Lidén. Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för februari samt en beskrivning av hur SentimentsIndex och AktivitetsIndex beräknas finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.