SUCCÉ FÖR MÅNADENS INSIDERAKTIE

Göteborg den 12 maj 2010 ”Månadens insideraktie” som publiceras varje månad av Scientia Fund Management som en del av rapporten InsiderAnalys har slagit börsen med råge. Detta framgår av en sammanställning i april månads InsiderAnalys.

Rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Management omfattar två index som mäter insynspersoners agerande, AktivitetsIndex och SentimentsIndex, och utökades från och med december 2009 med Månadens insideraktie. Månadens insideraktie ska vara en aktie som är populär bland bolagets insynspersoner och där de uppvisar ett stort köpintresse. Månadens insideraktie har hittills varit: New Wave (publicerad i InsiderAnalys för december 2009), Sagax (januari 2010), Sandvik (februari 2010) och Fingerprint Cards (mars 2010). I genomsnitt har aktiekursen för dessa aktier stigit med 20,6 procent under den första månaden. Detta kan jämföras med en uppgång på 3,3 procent i genomsnitt för Stockholmsbörsen under samma månader. ”Vi letar efter köpintensiva insideraktier vilket kan avslöja undervärderade bolag. Månadens insideraktie är ingen köprekommendation men vi tycker förstås att det är roligt att de har visat sig gå bättre än börsen”, säger Erik Lidén, VD för Scientia. ”Som Månadens insideraktie för april har vi valt ut investmentbolaget Investor. Totalt gjorde tolv insynspersoner aktieaffärer under april och samtliga var köp. Bland annat köpte VD Börje Ekholm aktier för drygt 3,7 miljoner kronor”, säger Erik Lidén. Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för april finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.