Svårtolkade signaler från insiders

InsiderAnalys  - oktober 2010

Trenden bland insiders var fortsatt negativ under oktober. Detta framgår av InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för oktober.

Rapporten visar att AktivitetsIndex för oktober uppgick till historiskt låga 3 på en skala från 0 till 200. Endast 1 procent av Stockholmsbörsens insynsregistrerade personer gjorde aktieaffärer vilket är hälften så många som under en normal oktobermånad. Senast aktiviteten var lika låg inträffade också under en oktobermånad; oktober 2009. Därefter får man gå tillbaka till juli 2004 för att hitta en lika låg aktivitet.

SentimentsIndex uppgick i oktober till 33 på den 200-gradiga skalan. Indexet sjönk för femte månaden i rad och var även betydligt lägre än under en normal oktobermånad.

SVÅRTOLKAD SITUATION

- Vi befinner oss i en svårtolkad situation eftersom insiders blir mer pessimistiska för varje månad som går samtidigt som de blir mindre aktiva. Vår bedömning är att deras agerande efter kvartalsrapporterna kommer att ge tydliga signaler om de enskilda bolagens framtida kursutveckling, säger Erik Lidén, VD för Scientia.

Till månadens insideraktie utsågs fastighetsbolaget Klövern där stora köp gjordes via bolag knutna till storägarna. Köpen var de fjärde respektive de sjätte största under året.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för oktober finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.

Erik Lidén, 070-2709541, erik.liden@scientia.se

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insiders affärer. Scientia förvaltar fonderna Scientia Sverige och Scientia Hedge. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.