• SCN/

SCN blir världsledande inom diagnostik och forskning kring virusrelaterad övervikt

Report this content

SCN har tecknat ett globalt licensavtal till patenträttigheterna för all diagnostik av fetmaviruset adenovirus 36 (AD36). Avtalet har ingåtts mellan SCN och den internationellt erkände amerikanske forskaren och professorn Richard L. Atkinson. I samband med avtalet har företaget även inlett ett ytterligare forskningssamarbete med Karolinska Institutet i Stockholm och professor Atkinson. SCN avser att ha de första diagnostiska testerna färdiga inom sex till tolv månader.

”Resultaten från ett flertal forskningsprojekt tyder på att mellan 30 och 57 procent av feta personer (BMI 30 eller över) kan vara smittade av fetmaviruset AD36, och att så många som 18 procent av normalviktiga är smittade”, säger professor Atkinson. Forskning på djur visar att nästan samtliga som smittats av viruset blivit sjukligt överviktiga även om deras intag av föda varit mindre än hos en normalviktig kontrollgrupp. ”Viruset förvandlar vanliga celler till fettlagrande celler. Därför bör vi så snabbt som möjligt utveckla metoder för att kunna testa om en person är smittad av viruset, och detta bör också kombineras med effektiva behandlingsmetoder”, avslutar professor Atkinson.

”Utifrån forskningsresultaten så här långt ser vi det som mycket sannolikt att AD36 spelar en betydande roll i den epidemiska utvecklingen av övervikt världen över, ett av vår tids största och snabbast växande folkhälsoproblem. Därför ser vi fram emot att ta en aktiv del i detta mycket viktiga forskningsområde”, säger Martin Schalling, professor i medicinsk genetik vid Karolinska Institutet i Stockholm.

I samband med avtalen bildar SCN ett dotterbolag, Scandivir AB, som till 71 procent ägs av SCN och till 25 procent av professor Atkinsons företag Obetech samt av tre mindre ägare som tillsammans äger 4 procent. Scandivir AB ska utveckla diagnostiska tester för både sjukhusvård och hemmabruk, som enkelt kan visa om en person är bärare av eller har antikroppar mot AD36. Syftet är också att utveckla olika behandlingsmetoder, såsom kostprogram och preparat.

”Med utgångspunkt i den forskning som professor Atkinson och Karolinska Institutet bedriver, ser vi en enorm potential i diagnostik och behandling av virusrelaterad fetma. Vår vision är att alla bör testas för viruset och att diagnostiska tester blir standard på sjukhus och hälsocentraler världen över”, säger SCN:s VD Ulf Söderberg.

SCN har redan tidigare offentliggjort licensavtal för substansen NGNA som kan vara en potentiell behandling av AD36. Scandivir AB kommer att vidareutveckla denna substans mot både AD36 och andra typer av virus.

Investeringsbehovet för att utveckla de diagnostiska testerna till marknaden begränsas för SCN:s del till maximalt 2 miljoner USD. Inför den kommersiella lanseringen söker SCN däremot samarbetspartners. Investeringsbehov utöver detta finansieras via kapitalisering av Scandivir AB.

Bakgrundsmaterial, bilder och länkar till kliniska studier finns att hämta på www.scnutrition.com/press.