Outdoorföretaget Klättermusen får nya ägare

Report this content

Private equity bolaget Scope investerar i det Årebaserade outdoorföretaget Klättermusen. Klättermusen är ett av världens högst ansedda nischvarumärken på outdoormarknaden. Genom investeringen tillförs resurser för fortsatt internationell expansion.

Klättermusen grundades 1984 av Peter Askulv och har sedan dess vuxit utan större marknadsföringsresurser och skapat en hängiven kundkrets av krävande outdoorentusiaster på flera marknader i såväl Europa som Asien. Klättermusen omsätter idag drygt 50 Mkr med den övervägande delen av försäljningen utanför Sverige.

Genom investeringen tillförs Klättermusen både kapital och kompetens bland annat för att möjliggöra ökade sälj- och marknadsföringsinsatser och stärka organisationen inför fortsatt expansion, och samtidigt behålla och förfina produktkvalitén, såväl tekniskt som ur ett hållbarhetsperspektiv.

Peter och Eva Askulv kvarstår som delägare och Peter fortsätter tillsvidare som VD. Rekrytering av ny VD har inletts och när rätt person är på plats kommer Peter främst att fokusera på design och produktutveckling och Eva på marknadsföring.

”Efter snart 30 år av hårt arbete med små resurser känns det oerhört skönt att öppna dörren för en partner som förstår Klättermusens potential och som kan tillföra både erfarenhet och resurser. Jag ser fram emot att i sinom tid få ägna ännu mer tid åt det jag brinner för mest, nämligen att ta fram fantastiska produkter och driva hållbarhetsarbetet”, säger Peter Askulv.

Ny ordförande och medinvesterare till Scope är Jonas Meerits, tidigare VD för J.Lindeberg. Jonas bakgrund i stort och särskilt erfarenheten från att utveckla J.Lindeberg med sin bas i både mode och sport blir ett starkt stöd i Klättermusens utveckling. Jonas kunnande inom mode och sport blir i samband med expansionen av bolaget ett bra komplement till Peters expertis inom funktionskläder.

”Peter har byggt ett starkt varumärke med hög innovationsgrad och ett genomgående miljöfokus som ligger väldigt långt fram, något som bland annat avspeglas i alla de utmärkelser Klättermusen fått genom åren. Trots sin ringa storlek har bolaget skaffat sig ett bra fotfäste på ett flertal marknader, inte minst i Asien. Jag ser stora möjligheter att fortsätta att utveckla Klättermusen och ser fram emot utmaningen”, säger Jonas Meerits, tillträdande styrelseordförande.

"Vi har under en längre tid varit mycket imponerade av det kompromisslösa arbete som ligger till grund för Klättermusens framgång, framförallt deras ledarskap inom funktion och hållbarhet, och är väldigt glada att få tillföra bolaget de resurser som behövs för att ta nästa steg. Vi ser stora möjligheter att utveckla positionen som ett ledande globalt premiumvarumärke inom outdoor med samma kompromisslöshet i att utveckla företaget som hittills tagit uttryck i bolagets högkvalitativa produkter. Teamet har även tidigare erfarenheter inom både sport och mode och kommer kunna dra nytta av dessa i samband med Klättermusens framtida utveckling", säger Fredrik Oweson, partner på Scope och tillträdande styrelsemedlem.

I styrelsen kommer även Staffan Rönn från schweiziska outdoor-gruppen Katadyn att ingå. Staffan är tidigare ordförande i Scandinavian Outdoor Group och har bakgrund som delägare av varumärket Optimus.

Jonas Meerits
Tillträdande styrelseordförande Klättermusen
jonas@klattermusen.se

Peter Askulv
Grundare och tillförordnad VD Klättermusen
peter@klattermusen.se

Fredrik Oweson
Partner Scope
fredrik.oweson@scope.se
+41 79 628 32 71

Om Klättermusen

Klättermusen är ett entreprenörsdrivet outdoorföretag som tillverkar kläder och utrustning för kunder med höga krav på hållbarhet och säkerhet. Företaget grundades 1984 av Peter Askulv. Idag omsätter Klättermusen ca 50 miljoner kronor och har återförsäljare i 20 länder. Huvudkontoret ligger i Åre och största marknader är Sverige, Norge, Kina, Japan och Korea. Klättermusen har under de senaste åren mottagit inte mindre än 22 internationella designpriser. För mer information, besök www.klattermusen.se.

Om Scope

Scope är ett riskkapitalbolag, som investerar tillsammans med entreprenörer i nordiska tillväxtbolag med attraktiva affärsmodeller. Som aktiv ägare samarbetar Scope med ledningen i bolagen för att bygga företag med global och hållbar tillväxt. Scope förvaltar idag tre fonder med ett sammanlagt kapital som överstiger 200 miljoner euro. För ytterligare information, besök www.scope.se.