Ny ägare skapar möjligheter för Norges största trafikskola

Report this content

Det svenska riskkapitalbolaget Scope går in som majoritetsägare i Wright Trafikkskole, som är Norges största trafikskola. – Detta skapar stora tillväxtmöjligheter på en spännande marknad, säger grundaren Kevin Wright.

Genom fonden Scope Growth II L.P. har Scope investerat i Norges ledande trafikskola, Wright Trafikkskole AS. Scope får en ägarandel på 65 procent. Grundaren Kevin Wright kommer att fortsätta som delägare och VD samt behålla sin plats i styrelsen. Wright Trafikkskole har de senaste åren haft en stark tillväxt och är idag Norges ledande trafikskola. Bolaget erbjuder utbildning inom samtliga körkortsklasser på sina 17 kontor med 80 anställda och hade under 2009 en omsättning på drygt 80 miljoner norska kronor. – Jag ser fram emot att fortsätta leda Wright Trafikkskole, och tillsammans med Scope expandera bolaget i både Norge och Skandinavien. Vi har byggt upp en mycket bra grund för fortsatt tillväxt på en marknad som blir alltmer reglerad. Med den erfarenhet och kompetens Scope besitter, tillsammans med deras omfattande nätverk, är Scope en mycket bra ägare för Wright Trafikkskole, säger Kevin Wright. Scope investerar i Wright Trafikkskole med syftet att fortsätta utvecklingen av bolaget som den ledande trafikskolan i Skandinavien. Marknaden för trafikskolor är i dag mycket fragmenterad med ett stort antal små aktörer. Nya regelverk i kombination med stora professionella kunder i segmentet för tunga fordon ökar kraven på kompetens och effektiv administration. Vidare ökar löpande kraven på bilparken, vilket medför ökade kostnader och kapitalbehov. Denna utveckling talar för större och effektivare trafikskolor. Wright Trafikkskole har utvecklat en framgångsrik affärsmodell och har skapat en effektiv och professionell organisation för att vara en drivande kraft i konsolideringen av marknaden, både i Norge och i Skandinavien. Bolagets kunniga och motiverade medarbetare är en viktig faktor i denna strategi. För mer information kontakta: Svante Andreen, partner, Scope +46 (73) 808 80 50 Kevin Wright, grundare och VD Wright Trafikkskole AS +47 928 83 773