Scout Gaming inleder andra halvåret med flertal avtal och sportsbook-lansering

Sedan juni och fram till nu har Scout Gaming ingått fem avtal, varav fyra kunder avser att delta i nätverket för riktiga pengar. Dessutom har Scout lanserat sin egen sportsbook på den första B2B-kunden och är nära att inleda den tidigare kommunicerade affären med Razer Inc., världens ledande livsstilsvarumärke för spelare.

Scout Gaming, världens ledande globala leverantör av B2B Daily Fantasy Sports, Sportsbook, Fantasy betting och andra relaterade sportsbetting-produkter har ingått ett flertal avtal efter sommaren, varav fyra kommer att vara en del av världens största poolade nätverk för fantasy-spel med riktiga pengar, Scout Gaming Network (SGN).

Nyligen har fyra nya kontrakt tecknats med iGaming-operatörer som kommer att ansluta sig till nätverket, varav en operatör redan har driftsatts. Med tillägget av det som är under integration, inklusive den svenska marknadsledaren ATG, förväntas antalet SGN -operatörer överstiga femton stycken i slutet av året vilket också skulle innebära att antalet SGN -operatörer då skulle ha fördubblats på mindre än 6 månader.

Bland de operatörer som nyligen undertecknats är Golden Matrix Group, ett publikt Las Vegas-baserat amerikanskt bolag med fokus på tillväxtmarknader. Ett annat tillskott är Olympic Entertainment Group, en estnisk licensierad och reglerad landbaserad och onlinekasinoperatör som för närvarande är nummer ett på den estländska onlinemarknaden och topp tre i Baltikum totalt sett.

Förutom tillväxten i nätverket för riktiga pengar lanserar Scout flera nya produkter. En av dem är via ett projekt med Razer Inc. världens ledande livsstilsvarumärke för spelare och innovatörer inom e-sport. Parterna har arbetat de senaste månaderna med att utveckla en mobilapp (IOS/Android). Razer driver världens största spelfokuserade ekosystem av hårdvara, programvara och relaterade tjänster och deras cirka 150 miljoner användare kommer att kunna nyttja Scouts produkter genom att ansluta deras Razer ID via appen.

För ett par veckor sedan gick den marknadsledande norska operatören Norks Tipping live med Scout Gamings mjukvara. De genomgår för närvarande ett beta-test för spel med riktiga pengar som hittills har motsvarat deras förväntningar. Det är första gången på åtta år som en ny spelvertikal för riktiga pengar har lanserats på den norska marknaden. Norsk Tipping samlar för närvarande in respons från kunderna innan de avser att genomföra komplett marknadslansering. Vi har långsiktigt höga förväntningar på att Norsk Tipping kommer att leverera betydande likviditet till SGN.

Utöver ovan har Scout sedan 2019 utvecklat en Sportsbook byggd på egen teknikk, vilket innebär möjligheter att växa och utveckla intern odds- och riskavdelning. Sportsbook via Fanteam.com och det senaste tillskottet av liveoddsmarknader plus en lång lista med funktioner som planeras i kommande uppdateringar under resten av året, är sportsbook nu i full färd med kommersialisering.. Under en viss vecka täcker Sportsbook ungefär 20 000 vmarknader som sträcker sig över 50+ internationella sporter och ligor varav en betydande del kan hänföras till Player Performance Odds, även kallad "fantasy -spel", unika spelmarknader som endast är tillgängliga via Scout Gaming. Den första "fulla Sportsbook B2B -klienten gick live den här månaden och har redan tagit bets via Scout Sportsbook.

Andreas Ternström, verkställande direktör på Scout Gaming, sa: ”Det är med stor stolthet när jag inser i vilken takt vårt team fortsätter att skjuta gränser. Vi signerar och lanserar kontinuerligt operatörer i snabb takt medan vi kör på en ambitiös färdplan. Den nivå på vilken detta företag väcker nya produkter till liv är en som jag aldrig har sett förut. Detta beror på de investeringar som gjorts i inte bara vår egen teknik utan människorna som skapar den. Det har tagit oss ett tag att komma hit men i gengäld bygger vi en extremt stark grund för kontinuerlig tillväxt under många år framöver ”

OM SCOUT GAMING
Scout Gaming Group är en mångfaldigt prisbelönt licensierad och reglerad premiumleverantör av B2B Fantasy Sports & Sportsbetting. Företaget erbjuder en flexibel och anpassningsbar sportunderhållnings-plattform där kärnan är den nätverksbaserade Fantasy Sports-lösningen (SGN) och en fullt managerad Sportsbook som kan skräddarsys efter marknadens behov, oavsett om det är riktiga pengar inom Fantasy Sports, oddsspel eller Free-to-Play. Teknik och verksamhet är till 100 procent helägda av Scout Gaming, har utvecklats från grunden och drivits internt - vilket möjliggör praktiskt taget vilken sport, liga eller spelformat som helst. Företaget har nåt flertal landvinningar i branschen, som världens största globalt poolade DFS-nätverk (SGN), Fantasy Matchups, Bet-on-my-team, Player Odds och världens första integrerade DFS- och Sportsbook-lösning, via en enda integration . Koncernen har 100+ anställda och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige med utveckling och verksamhet i Bergen, Norge och Lviv, Ukraina och Malta. Scout Gaming är noterat på Nasdaq First North Growth Market och Certified Adviser är Redeye AB. Kontaktuppgifter: Certifiedadviser@redeye.se, +46 (0) 8 121 576 90.

OM OLYMPIC ENTERTAINMENT AS
Olympic Entertainment Group AS med sina dotterbolag (nedan kallat ”koncernen”) är den ledande leverantören av speltjänster i Baltikum (Estland, Lettland och Litauen) och driver kasinon i Slovakien, Italien och Malta. Per den 31 december 2020 drev koncernen 23 kasinon i Estland, 52 i Lettland, 17 i Litauen, 4 i Slovakien, 14 i Italien och 1 på Malta. Koncernen sysselsatte 2 200 anställda i 6 länder.

OM GOLDEN MATRIX GROUP
Golden Matrix Group, baserat i Las Vegas NV, är ett etablerat spelteknikföretag som utvecklar och äger onlinespel-IP samt bygger konfigurerbara och skalbara sociala spelplattformar för sina internationella kunder, främst i Asien och Stillahavsområdet. Spel -IP: n innehåller verktyg för marknadsföring, förvärv, lagring och intäktsgenerering av användare. Företagets plattform kan nås via både stationära och mobila applikationer.