Ett unikt år för svensk scouting

Report this content

72 % av Sveriges befolkning överväger att låta sina barn gå med i Scouterna, visar en undersökning gjord av GfK.

Svenska Scoutrådet höll i helgen, 26-27 november, årsmöte på Globala gymnasiet i Stockholm. Årsmötet firade ett unikt år för svensk scouting.  Ett år då 40 000 scouter från hela världen besökte Sverige, men också ett år då 72 % av Sveriges befolkning svarade att de överväger att låta sina barn gå med i Scouterna.

En ny mätning med syftet att mäta attityderna till svensk scouting och vad man förknippar med svensk scouting idag visar att:

• 95 % av alla familjer med ett eller två barn skulle kunna tänka sig att låta barnen gå med i Scouterna
  • 72 % av Sveriges befolkning överväger låta sina barn gå med i Scouterna
  • 20 % överväger att själva engagera sig

– Med den nya statistiken i ryggen ser vi ännu mer fram emot år 2012. Vårt fokus kommer att vara att ge fler möjligheten att vara med i Scouterna, och att ha en rolig och trygg verksamhet med hög kvalitet. Det här gör vi genom ledarutbildningar och implementering av det gemensamma programmet, säger
Helene Gestrin, ordförande för Svenska Scoutrådet.

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget GfK i september och är baserad på 500 telefonintervjuer. I somras samlades 40 000 scouter från 146 länder utanför Kristianstad för att delta i World Scout Jamboree 2011. Lägret var Sveriges största ungdomsarrangemang genom tiderna och en mötesplats där unga människor lärde sig att förstå världen genom gränsöverskridande samarbeten och möten.

– Vi har genomfört den största världsscoutjamboreen genom tiderna och enligt många även den bästa. Deltagarna har fått nya erfarenheter och redskap för att bli redo för livet, redo att tillsammans förändra världen och Sverige, säger Göran Hägerdal, biträdande generalsekreterare för Svenska Scoutrådet och executive director för World Scout Jamboree 2011.

Årsmötet valde även en ny styrelse, med Helene Gestrin från Linköping som fortsatt ordförande och Martin Björgell från Lund som ny vice ordförande.

Om undersökningen:

Undersökningen har gjorts av undersökningsföretaget GfK genom telefonintervjuer med 500 respondenter, män och kvinnor i åldern 18-79 år. Urvalet är riksrepresentativt med slumpmässigt urval. Intervjuerna är gjorda under perioden 11-17 september 2011.

Kontakt:

Helene Gestrin, ordförande Svenska Scoutrådet, 070-327 23 45

Göran Hägerdal, bitr generalsekreterare Svenska Scoutrådet och Executive director World Scout Jamboree 2011, 070-149 15 00

Mer information om Scouterna finns på www.scout.se

Det syns inte alltid utanpå, men vi är många som vet hur det känns. Att uppleva äventyr tillsammans med andra i en stor internationell gemenskap och samtidigt utvecklas som människa. Att vara scout. Det finns 40 miljoner scouter världen över, varav ca 70 000 i Sverige. Scouterna vill ge barn, ungdomar och vuxna i hela det svenska samhället möjlighet till en utvecklande och rolig fritid. Scouterna gör unga människor redo för livet!

Taggar: