I Scouterna har barnen rätt att välja

Report this content

Vi ger inga vallöften, däremot erbjuder Scouterna en plats där unga får höras, synas och vara med och bestämma. Genom Scouternas rikstäckande rekryteringskampanj, som är vecka 35 till 38, ska ännu fler barn och ungdomar ges möjligheten till en rolig och utvecklande fritid.

Bli inte förvånade om ni ser ett vindskydd i Visby den 4 september eller scouter i klassrummen runtom i Sverige de kommande veckorna. Scouterna genomför sin årliga rekryteringskampanj där hundratals lokala scoutföreningar deltar på olika sätt. Ni kan träffa på scouter under friluftsdagen i Landskrona, utanför ICA Maxi Linköping den 25 september eller på Äppelmarknaden i Kivik den 26 september.

- Scouterna rekryterar inte för att vi ska bli fler, utan för att vi vet att det vi ger unga gör skillnad. Vi erbjuder en miljö där unga får ta plats och vara delaktiga, där de får lära sig samarbeta och visa hänsyn, säger Maria Graner, generalsekreterare för Svenska Scoutrådet.

I Scouterna får alla barn och ungdomar vara med utifrån sina egna förutsättningar. Alla har en plats i laget. Mera bus utomhus lyder devisen för spårarscouterna, som är de yngsta medlemmarna. Friluftslivet är en av många viktiga delar i Scouternas verksamhet, men det viktigaste är ändå att ha roligt.

Den 21 september, som även är Scouternas fredsdag, går 100% scout av stapeln, en dag då alla 85 000 svenska scouter uppmuntras att ha på sig scoutdräkten i sin vardag. En dag då vi visar att vi är många och stolta.

- Under flera år har vi liksom många andra organisationer tappat medlemmar, men nu ser vi en ny trend, minskningen avstannar. Rekryteringskampanjen är ett stöd för att stärka de lokala scoutföreningarna i sitt utvecklingsarbete så att vi kan erbjuda scouting till fler, säger Åsa Olsson, medlemsutvecklingschef på Scouterna.

Fakta om Scouternas rekryteringskampanj

Scouterna har som mål att år 2015 vara 200.000 medlemmar. För femte året i rad genomför de fem svenska scoutförbunden gemensamt en rekryteringskampanj. Kampanjen pågår mellan vecka 35 och 38 i hela Sverige.

Maria Graner, generalsekreterare för Svenska Scoutrådet, 070-671 17 68

Åsa Olsson, medlemsutvecklingschef på Scouterna, 076-623 25 27

Karin Ahlgren, projektledare för Rekryteringskampanjen, 0732-74 66 11

kampanj@scout.se, www.scout.se

Det syns inte alltid utanpå, men vi är många som vet hur det känns. Att uppleva äventyr tillsammans med andra i en stor internationell gemenskap och samtidigt utvecklas som människa. Att vara scout. Det finns 38 miljoner scouter världen över, varav ca 85 000 i Sverige. Scouterna vill ge barn, ungdomar och vuxna i hela samhället möjlighet till en utvecklande och rolig fritid. Scouterna gör unga redo för livet!