Scouternas unika demokratiform på rekordstort årsmöte

Report this content

Under helgen den 23–25 november samlas omkring tusen scouter vid riksorganisationen Scouternas stämma, Demokratijamboree. Stämman besöks av Scouternas hedersordförande Kung Carl XVI Gustaf, integrationsminister Erik Ullenhag samt representanter från den internationella scoutrörelsen Under helgen fattar över tusen representanter från alla Sveriges scoutkårer beslut som rör hela scoutrörelsen genom en unik mötesform som låter unga ta plats.

– I Scouterna fattar vi sedan snart tjugo år tillbaka beslut genom Scouternas egen metod för beslutsfattande, Påverkanstorg. Istället för att låta ett fåtal röster komma till tals vid plenumdiskussioner sprider vi ut det demokratiska samtalet på det vi kallar Påverkanstorg, där får alla möjlighet att göra sin röst hörd och argumentera för sin ståndpunkt. Det tar ofta lite längre tid, men det gör att vi får möjlighet att ta till oss alla idéer från våra medlemmar och diskutera fram de bästa tänkbara besluten, säger Erik Sillén, ordförande i riksorganisationen Scouterna.

Under Demokratijamboreen, Scouternas stämma, möts scouter från hela Sverige för att diskutera organisationens framtid men också för att delta i seminarier och workshops för att diskutera demokrati, ledarskap och mångfald inom scoutrörelsen. Under helgen kommer scoutrörelsen att ta ställning till en rad viktiga beslut som rör transparens inom scoutrörelsen och arbetet för att förebygga övergrepp.

Journalister och media är välkomna att närvara vid Scouternas stämma. Stämman invigs 10.30 på lördagen och strax därefter kommer flera av deltagarna att finnas tillgängliga för intervju. För mer information, deltagande i workshops och bokning av intervjuer, kontakta Olle Agebro.

Läs mer om Demokratijamboreen på scout.se/demokratijamboree

För mer information kontakta:

Erik Sillén, ordförande Scouterna
tel 070-8984532
e-post erik.sillen@scout.se

Olle Agebro, presskontakt Scouterna
tel 076- 623 25 39
e-post olle.agebro@scout.se

Scouterna gör unga redo för livet! Att vara scout är att uppleva äventyr tillsammans med andra i Sverige och världen. Det finns 40 miljoner scouter världen över, ca 70 000 i Sverige. I Scouterna får du lära dig genom att göra och du växer genom utmaningar. Du får utveckla och leda, både dig själv och andra. Vi har naturen som vardagsrum och vi utmanar oss själva genom att göra saker i nya miljöer på nya sätt. I Scouterna får alla vara med, vi har ingen avbytarbänk och vi är schyssta kompisar.

Taggar: