Vargungar, blåvingar och patrullscouter blir Utmanarscouter och Äventyrarscouter

Report this content

Scouterna gör unga redo för livet. Idag på Scouternas årsmöte i Kristianstad lanserar Scouterna nya namn på sina åldersgrupper: Spårarscout (8-9 år), Upptäckarscout (10-12 år), Äventyrarscout (12-15 år), Utmanarscout 15-18 år och Roverscout (18-25 år).

Det här är första gången som alla scouter i Sverige får samma åldersindelning och samma namn, oavsett vilket scoutförbund man tillhör.

De tidigare namnen för de olika åldrarna i Scouterna var bland annat miniorscout, tonårsscout och seniorscout. Fram till slutet av sextiotalet användes begreppen vargungar och blåvingar för de yngsta åldrarna.

- Vi har bestämt oss för att sätta målet att bli 200 000 scouter i Sverige 2015 vilket är en dryg fördubbling av dagens medlemstal, säger Johan Strid, generalsekreterare för Scouterna. De nya namnen är en del av ett omfattande arbete för att vi ska bli ännu bättre på att möta barn och ungdomar i olika miljöer i Sverige .

Scouterna i Sverige vill att alla barn och unga får möjlighet till personlig utveckling genom äventyr och utmaningar tillsammans. Ambitionen från Scouternas sida är att det ska bli roligare att vara scout och enklare att vara scoutledare. De över 10 000 scoutledare som varje vecka engagerar sig ideellt för barn och unga ska få ett bättre stöd.

- De nya namnen för de gemensamma åldersgrupperna strävar framåt och symboliserar en resa som speglar scoutens personliga utveckling, säger Fredrik Svensson, projektledare på Scouterna. Namnen är en del av ett nytt scoutprogram som lanseras om knappt ett år. Scoutprogrammet kan jämföras med vad läroplanen är för skolan.

- Det nya scoutprogrammet hjälper oss att nå ut till fler barn och ungdomar, säger Johan Strid. Scoutprogrammet ger kunskap om samarbete och ledarskap i mångfald och över gränser, något som hjälper oss att nå ut i socialt utsatta miljöer.