Yvonne Tenninge ny generalsekreterare för Scouterna

Report this content

Scouterna kommer att få en ny generalsekreterare. Yvonne Tenninge tillträder uppdraget 1/1 2013 och deltar i helgen på Scouternas stämma, Demokratijamboree, på Fryshuset i Stockholm. I och med den nya organisationen för Scouterna, träffas över tusen scouter från alla Sveriges scoutkårer, för att fatta beslut som rör hela scoutrörelsen genom en unik mötesform som låter unga ta plats.

Yvonne Tenninge har en bred erfarenhet av arbete i projektintensiva och medlemsstyrda organisationer, och har en lång förankring i ideell- och offentlig sektor. Hon kommer närmast från ett uppdrag hos Volontärbyrån, och har innan dess arbetat som kampanjledare och marknadsansvarig i RBU (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) samt som vice vd och personalchef för Stiftelsen Kvinnoforum.
– Scouterna är ett starkt varumärke som jag vill lyfta till den position som rörelsen så väl förtjänar. Scouterna ska få ett ännu starkare tillflöde av medlemmar och vara ett självklart val för alla barn och föräldrar i hela Sverige, säger Yvonne Tenninge.

Yvonne har själv inte varit scout men hon delar Scouternas värderingar och hennes tre barn har varit och är scouter:
– För vår familj har Scouterna betytt enormt mycket. Här fick våra barn vara med på sina egna villkor. Det har verkligen varit en enorm trygghet även för mig som förälder att veta att mitt barn blev sedd, var trygg och alltid kände sig välkommen, berättar Yvonne.

Rekryteringen har pågått under hösten och inom Scouterna har medlemmarna varit delaktiga och fått möjlighet att påverka vad man ser som viktigt hos den nya generalsekreteraren. Marie Reinicke och Martin Björgell, vice ordförande i Scouterna har ansvarat för rekryteringen.
– Yvonne Tenninges breda bakgrund både i ideell sektor och näringslivet med erfarenhet av organisationsutveckling, kommunikation och barn- och ungdomsfrågor är värdefulla. Likaså att hon är en stark, trygg ledare som både är drivande, inspirerar och månar om ett öppet klimat, menar Marie Reinicke och Martin Björgell.

I helgen deltar Yvonne Tenninge på Scouternas stämma Demokratijamboreen. Den hålls på Fryshuset i Stockholm och samlar rekordmånga scouter: Tusen scouter från alla Sveriges scoutkårer. Demokratijamboreen besöks av Scouternas hedersordförande Kung Carl XVI Gustaf, integrationsminister Erik Ullenhag samt representanter från den internationella scoutrörelsen. Utöver påverkanstorg och beslutsplenum kan man delta i seminarier och workshops för att diskutera demokrati, ledarskap och mångfald inom scoutrörelsen. Under helgen kommer scoutrörelsen att ta ställning till en rad viktiga beslut som rör transparens inom scoutrörelsen och arbetet för att förebygga övergrepp.

Martin Björgell, vice ordförande Scouterna
e-post: martin.bjorgell@scout.se
tel: 072-565 59 27

Marie Reinicke, vice ordförande Scouterna
e-post: marie.reinicke@scout.se
tel: 073-326 00 65

Yvonne Tenninge, tillträdande generalsekreterare Scouterna
e-post: yvonnetenninge@hotmail.com
tel: 070-727 04 77

Scouterna gör unga redo för livet! Att vara scout är att uppleva äventyr tillsammans med andra i Sverige och världen. Det finns 40 miljoner scouter världen över, ca 70 000 i Sverige. I Scouterna får du lära dig genom att göra och du växer genom utmaningar. Du får utveckla och leda, både dig själv och andra. Vi har naturen som vardagsrum och vi utmanar oss själva genom att göra saker i nya miljöer på nya sätt. I Scouterna får alla vara med, vi har ingen avbytarbänk och vi är schyssta kompisar.

Taggar: