10 000 sommarjobb på Sveriges campingplatser

Nu är det hög tid att söka sommarjobb på någon av Sveriges 1100 campingplatser. Campingbranschen är en av de stora arbetsgivarna under sommaren och en uppskattning från SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, är att det finns 10 000 sommarjobb på svenska campingplatser– utspridda över hela landet.

– Många får sina första jobb på en campingplats och det är ett fantastiskt bra sätt att komma in i yrkeslivet. Främst är det ungdomar som söks till de här jobben, och den absolut viktigaste egenskapen är att man är serviceinriktad, säger Lars Isacson, vd SCR.

Svenska campingplatser har nära 15 miljoner gästnätter per år, och det krävs förstås en stor personalstyrka för att ta hand om alla gäster. Under sommaren sysselsätter campingbranschen 15 000 personer, varav flertalet är säsongsjobb. SCR uppskattar antalet säsongsanställningar på svenska campingplatser till 10 000.

De mest campingtäta områdena i Sverige är Öland, Halland och Västkusten – där det finns mängder med campingplatser och många möjligheter tills sommarjobb.

Eftersom många campingplatser i dag är moderna turistanläggningar med ett stort aktivitetsutbud och mycket service för gästerna finns det många typer av jobb att söka. Det kan röra sig om jobb i receptionen, som aktivitetsledare, vaktmästare, lokalvårdare eller i restauranger, serveringar och butiker.

Bo och jobba på campingplats

En av de större aktörerna inom campingbranschen i Sverige är kedjan First camp, som har 18 campinganläggningar i hela landet. First Camp kommer att anställa 300 ungdomar i sommar, och räknar med att få in 10 000 ansökningar.

– Det absolut viktigaste när man söker jobb hos oss är att man gillar människor. Var man än jobbar på en camping så möter man gästerna och därför måste man ha en genuin känsla för service för att platsa här, säger Leo Hejbel, marknadschef på First Camp.

Många campingplatser som ligger långt från storstäderna erbjuder personalboende för sin sommarpersonal. Det gör det enklare för campingplatserna att rekrytera personal, även om de inte bor i närområdet. Och för den som vill kombinera ett sommarjobb med miljöombyte är det ett perfekt jobb att söka.

Den stora högsäsongen för att jobba på campingplats är mitten av juni till en bit in i augusti. Just nu är det hög tid att söka sommarjobb, och i april kommer de flesta jobben att vara tillsatta.

Digitala pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder

Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter dem på www.camping.se

Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98, lars.isacson@scr.se

Leo Heijbel, marknadschef på First Camp, +46 70 03 73 708, leo.heijbel@firstcamp.se

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare.  SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.