Ännu fler väljer camping till semestern i sommar

Svensk camping har gjort en undersökning som visar att campingplatserna kan stå inför en rekordsommar. En enkät från SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation) visar att 78 procent av de tillfrågade medlemsföretagen har samma eller bättre bokningsläge nu mot förra året.  – Det är glädjande att allt fler upptäcker våra svenska campingplatser. Det vackra vårvädret i maj har säkert inspirerat många till att planera och boka sin semester på hemmaplan, säger Lars Isacson, vd SCR.

Camping är en semesterfavorit för både svenska och utländska gäster. Förra året hade svenska campingplatser 14 miljoner gästnätter och under sommarmånaderna (juni-augusti) stod campingplatserna för hela 46 procent av gästnätterna. Den färska undersökningen visar att campingföretagarna tror att gästerna kommer att fortsätta att strömma in till sommaren 2013.

Hårt tryck från utländska gäster
De utländska gästerna på svenska campingplatser ökar. Förra året valde var tredje inrest turist att bo på campingplats och sedan 2008 har antalet utländska gäster ökat med 16,5 procent jämfört med 4,5 för andra boendeformer. Inför sommaren är bokningsläget på utländska gäster lika eller bättre än förra året, enligt 83 procent av de tillfrågade campingföretagarna.
– Sverige är ju ett fantastiskt land för utländska besökare och många av dem uppskattar campingplatserna med naturupplevelser, god service och bekvämlighet. Branschen har satsat mycket på att marknadsföra Sverige som campingland för resten av Europa – och nu ger det resultat, säger Lars Isacson.

Husbilar fortsätter öka
Antalet husbilar på de svenska vägarna har ökat stort de senaste åren. Förra året hade svenska campingplatser en miljon gästnätter som tillbringades i husbil och enkäten visar att hela 62 procent av campingföretagarna tror att husbilarna kommer att öka även i sommar.
– Många campingplatser satsar på platser som är speciellt anpassade för husbilar och många gör också stora investeringar i välutrustade, bekväma stugor. Klassikern på campingsemestern är fortfarande husvagnen, säger Lars Isacson.

Enkäten är gjord av SCR, som har ställt frågor om bokningsläge och boendeform för sommaren 2013 (juli-augusti) till sina medlemmar. Resultatet är baserat på svar från 220 campingföretagare.
Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter dem på www.camping.se

Lars Isacson, vd SCR, 031 355 60 00, 070 282 32 98, lars.isacson@scr.se
Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.unden@varprbyra.se