• SCR/

Campingpersonligheter från Öland och Uppsala prisas: ​Årets campingpris till Sonjas Camping på Öland

I går kväll fick Sonja Sturesson från Sonjas camping på Öland ta emot campingpriset ”Mellan tummen och pekfingret”. Priset delades ut av SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, på årsstämman i Karlskrona. Samtidigt gick priset för unga företagare inom campingbranschen till Fredrik Hedlund på Fyrishovs Camping och Stugby i Uppsala.

Sonja Sturesson har arbetat inom campingbranschen i mer än 40 år och driver sedan länge Sonjas Camping i Löttorp på norra Öland. SCR:s campingpris ”Mellan tummen och pekfingret” är instiftat för att uppmärksamma framgångsrikt entreprenörskap och företagande inom branschen.

– Det är underbart att få ge priset till en sådan eldsjäl som Sonja Sturesson. Hon har utvecklat Sonjas camping till en toppmodern anläggning och hennes personlighet präglar verkligen hela campingen, det kan både gäster och personal intyga. Sonja är en sann lokalpatriot och har också varit drivande i utvecklingen av campingbranschen på Öland, säger Eva Werkelin, ordförande SCR.

Juryns motivering till Årets campingpris 2011
”Årets pristagare har alltid arbetat med camping. Pristagaren har utvecklat och byggt ut sin campingplats till en toppanläggning – den är en av Sveriges nio femstjärniga campingplatser år 2011. För dem som har besökt pristagarens anläggning ses hon i stort sett överallt – i receptionen, i städet,    i vaktmästeriet, plockandes i butiken, serverandes i restaurangen eller körandes traktor.

I henne andas en campingentreprenörs själ med mångkunnighet, flexibilitet och en god serviceanda. Pristagaren har i sitt arbete inom campingnäringen varit hängiven sin bygd och också haft ett regionalt engagemang i styrelsearbete. Årets pristagare har förutom camping visat storhängivenhet åt öländsk hemslöjd.”

Fredrik Hedlund i Fyrishov är årets unga företagare
På årsstämman delades även stipendiet ”Tummen Upp” ut till en ung företagare inom campingnäringen. Priset gick i år till Fredrik Hedlund, Fyrishov stugby och camping, utanför Uppsala.

Motiveringen lyder:

”Fredrik har genom sin kunnighet och sitt ansvarstagande väsentligt bidragit till utvecklingen av Fyrishov stugby och camping. Fredrik har förmågan att se det viktiga i detaljen utan att för den delen tappa känslan för helheten. Hans smidiga och konstruktiva sätt i arbetet ger utdelning i resultat och en fin stämning på arbetsplatsen. Fredrik är avgörande diplomatisk och duktig i att finna rätt attityd gentemot personal och alla sorters gäster och nationaliteter.”

Juryn som utser campingpristagarna består av Eva Werkelin, ordförande SCR, Eva Östling Ollén, vd SHR och Peter Angergård, vice ordförande SCR.

Digitala pressbilder av pristagaren finns på www.scr.se/pressbilder

Eva Werkelin, styrelseordförande SCR, tel 0707-66 64 61, eva@kneippbyn.se

Sonja Sturesson, pristagare Sonjas camping, tel 0485-232 12, 070-343 54 95

Fredrik Hedlund, Fyrishov stugby och camping, tel 018-727 49 61