Campingplatser är svenskarnas semesterfavorit

Nya siffror från SCB visar att gästnätterna på de svenska campingplatserna förra året ökade med en procent till 14,5 miljoner. En stark trend är att husbilsturismen på campingplatserna ökar kraftigt, för att förra året passera 1 miljon gästnätter. Det är en ökning med nära 8 procent från föregående år. Siffrorna visar också att campingplatserna hade 47 procent av de svenska gästnätterna under juni-augusti förra året, en ökning med en halv miljon från året innan.

Camping är en klassisk semesterform för många svenskar och suget efter att fira semestern på en campingplats verkar hålla i sig, enligt statistik från SCB. Förra årets siffror har just sammanställts och visar att svenska campingplatser hade 7,9 miljoner svenska gästnätter under semestermånaderna juni-augusti.

– Svenska campingplatser är ryggraden inom svensk turism, särskilt på sommaren. Nu hoppas vi att ännu flera unga upptäcker vilken flexibel semesterform det här är, med möjlighet till boende i allt från tält till stuga, med service och trygghet och ändå nära naturen, säger Lars Isacson, vd SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Strategi för husbil ger resultat

Husbilar har funnits i Sverige sedan 80-talet men först de senaste åren har de tagit för sig ordentligt av utrymmet på svenska campingplatser. Årets rekordsiffror med en miljon gästnätter är en ökning på 17,5 procent de senaste fem åren.

– Sverige är det enda land i Europa som har en strategi för husbilsturismen. Där samarbetar campingföretagare med kommuner för att få till campingplatser och ställplatser som täcker husbilsturisternas särskilda behov, säger Lars Isacson.

Stor satsning på stugor syns i statistiken

Många campingföretagare har satsat stort på stugor de senaste åren och det syns i statistiken. Stugboendet ökade med 3,3 procent förra året, och numera tillbringas 14,5 procent av campingplatsernas gästnätter i stuga. Tältboendet ligger stadigt på 6,2 procent av gästnätterna, och moderna tält gör campinglivet både bekvämt och prisvärt. Fortfarande är husvagnar det vanligaste boendet med 72,4 procent av gästnätterna.

Borgholm hetaste campingkommunen

Den kommun som toppar listan över flest gästnätter på campingplatser förra året är Borgholm med nära 781 000 gästnätter. På andra plats kommer Strömstad med 535 000 och som god trea kommer Varberg med nära 517 000 gästnätter. De tre topp-placeringarna är samma som föregående år.

Topplista mest populära campingkommuner (siffra inom parantes är förra årets placering)

1. Borgholm                  780 881         (1)
  2. Strömstad                  535 422         (2)
  3. Varberg                     516 780         (3)