Gemensamma framtidsfrågor kring turism: Europisk campingindustri samlas i Stockholm

Nu i veckan blir Stockholm mötesplats när framtidens camping ska diskuteras. Det är ledarna för Europas campingorganisationer som träffas för att prata om utvecklingen inom campingnäringen. Och Sverige är något av en förebild i sammanhanget.

– Svenska campingplatser ligger bra till i utvecklingen av koncept och produkter, men vi är också bra på att marknadsföra svensk camping både i Sverige och utomlands. I Sverige står campingen för över 30 procent av det kommersiella boendet, en siffra som ligger högt på den europeiska topplistan, säger Lars Isacson, vd SCR.

Camping är en viktig del av europeisk turism. Europeiska campingplatser hade 350 miljoner gästnätter år 2008 och stod för 15 procent av de kommersiella övernattningarna. Den 14-15 oktober håller EFCO & HPA (European Federation of Campingsite Organisations
and Holiday Park Associations) generalförsamling i Stockholm, med deltagare från 23 medlemsländer.

Sverige ligger i topp

Svensk campingindustri går i bräschen för sina europeiska kollegor. Enligt en rapport från Eurostat låg Sverige på tredjeplats vad gäller andelen campingnätter i förhållande till kommersiellt boende år 2008. I Sverige hade campingplatserna det året 31 procent av övernattningarna, Danmark 43 procent och Luxemburg/Frankrike hade båda 33 procent.

Generalförsamlingen för EFCO & HPA sammanträder två gånger per år för att diskutera gemensamma frågor. På agendan för mötet i Stockholm finns frågor om kvalitet, säkerhet och marknadsföring. En annan viktig fråga är också att utforma en gemensam klassificering som gäller i hela EU.

– Allt vi jobbar för inom EFCO & HPA syftar till att skapa bättre förutsättningar för att driva campingplatser och för att utveckla campingindustrin. Camping är en viktig del av europeisk turism, och genom att driva frågor gemensamt bäddar vi för nästa generation campingturister, säger Lars Isacson.

Vill du ha intervju med Ros Pritchard, generalsekreterare i EFCO & HPA, eller Lars Isacson vd, SCR i samband med mötet i Stockholm?
Kontakta Elin Undén West, Vår pr-byrå, 08-660 02 53, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98, lars.isacson@scr.se