Hyrd stuga svenskarnas drömsemester

En färsk undersökning visar att 81 procent av svenskarna vill fira semestern i en hyrd stuga de närmaste åren, och den ska helst ligga på Västkusten. Svenska campingplatser satsar stort på stugor, och redan i dag finns nära 60 procent av det kommersiella stugutbudet på campingar.

– Undersökningen visar att lugn och ro är viktigt på stugsemestern, men att teven är helt ointressant. Annat som är viktigt för svenska folket är middagar vid grillen och sköna sängar, säger Lars Isacson, vd på SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation).

Man hyr stuga för att få lugn och ro, det anser 46 procent av befolkningen. Möjligen kan det här uppstå vissa diskussioner eftersom kvinnorna också längtar efter bad på semestern. Hela 50 procent av kvinnorna anser att närhet till bad är det viktigaste vid valet av stuga, mot bara 36 procent av männen. Bara några få procent anser att närhet till shopping eller restauranger är av vikt under stugsemestern.

Västkusten vinnare

Det mest populära området för att åka på stugsemester är Västkusten. Det är förstahandsval för 24 procent av svenskarna, tätt följt av Gotland med 23 procent och Öland med 9 procent. Resultatet av undersökningen visar också att man gärna åker på stugsemester i närheten av hemmet. Stockholmare föredrar Gotland (27 procent) eller att stanna i Stockholm (10 procent) medan södra/mellersta Sverige i ännu högre grad väljer Västkusten (34 procent).

Vill bo i stuga inredd av Ernst Kirchsteiger

Svenska campingplatser satsar allt mer på stugor, och inredningen är en viktig del i semesterupplevelsen. På frågan om vem man helst skulle vilja se som inredare av semesterstugan vann den folkliga tevepersonligheten och inredaren Ernst Kirchsteiger.

– Om jag inredde svenska folkets semesterstuga skulle det bli enkelt, funktionellt och lustfyllt. Jag skulle ha en blandning av gammalt och nytt med ett fåtal praktiska saker och med vingliga pelargoner i fönstren. Jag skulle skapa en vilsam miljö långt från storstadens stress, säger Ernst Kirchsteiger.

Sköna sängar och goda middagar räddar semestern

Det som toppar svenskarnas lista över vad som är viktigast i semesterstugan är sköna sängar, det anser 30 procent av befolkningen. Helt ointressant är det med teve i stugan, det håller även barnfamiljerna med om. Endast en procent anser att en stor teve är viktig.

På frågan vad man alltid vill ha i kylen på stugsemestern är svenskarna överens – kött till grillen (52 procent). Kvinnor är också sugna på lyxfrukost, 26 procent av kvinnorna vill ha lyxfrukost, mot 16 procent av männen.

– Drömmen om den egna röda stugan sitter djupt rotad i den svenska folksjälen. Sveriges campingplatser har topplägen och riktigt bra kvalitet på sina stugor, och här finns en enorm bredd med allt från pirathus till lyxbungalows. Stugsäsongen pågår ju dessutom långt efter att sommarlovet är slut, säger Lars Isacson.

Undersökningen är gjord i juni 2011 av det oberoende undersökningsföretaget Yougov på uppdrag av SCR

Sök efter din lokala campingplats på www.camping.se

Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98 , lars.isacson@scr.se

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.