Nordiska campingorganisationer satsar på husbilar

I dag finns 1,3 miljoner husbilar i Europa, och antalet husbilar fortsätter att öka. Nu startar de nordiska campingplatsernas branschorganisationer ett gemensamt projekt för att göra Norden till Europas främsta husbilsdestination.

– Antalet gäster i husbilar ökar stadigt och nu möter vi deras behov av service och utrustning. Vi vill göra det enklare och bekvämare för husbilsgästerna att uppleva de nordiska ljusa sommarnätterna, vare sig det är i en storstad eller i orörd natur, säger Lars Isacson, vd SCR, Sveriges Camping och Stugföretagares Riksorganisation.

De nordiska campingplatserna har tillsammans 39 miljoner gästnätter per år, och allt fler upptäcker allt Norden har att erbjuda från sandstränder i Skagen till fjordar i Lofoten. För att möta behoven hos husbilsturisterna ska Husbilsdestination Norden leda till att campingplatsernas service bättre anpassas efter husbilsgästernas behov. Bakom Husbilsdestination Norden står campingplatsernas branschorganisationer i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Enkla ställplatser och anpassade husbilstomter

I framtiden kommer de nordiska campingplatserna att erbjuda både enklare ställplatser för kortare vistelser och särskilda campingtomter anpassade för husbilar. På ställplatsen ska det bland annat finnas en enklare form av automatisk service medan campingplatserna ska ha personlig service för en längre tids vistelse. Målet med Husbilsdestination Norden är att det ska anläggas 250 nordiskt godkända kommersiellt drivna ställplatser och ges ännu bättre service på campingplatserna.

– Många husbilsägare föredrar att bo på camping eftersom det är både säkrare och bekvämare. Nu är vår förhoppning att husbilsgäster i Norden stannar kvar på hemmaplan och att nya besökare från övriga Europa kör norrut för att upptäcka det magiska nordiska ljuset, säger Lars Isacson.

För mer information om Husbilsdestination Norden, kontakta gärna:

Sverige – SCR, www.scr.se

Lars Isacson, vd, +46 31-355 60 00, +46 70-282 32 98, lars.isacson@scr.se

Danmark – Campingraadet, www.campingraadet.dk

Poul Fejer Christiansen, vd + 45 39 27 88 44, pfc@campingraadet.dk

Norge – NHO Reiseliv, www.nhoreiseliv.no

Jan-Henrik Larsen, avdelningschef + 47 928 79 932, jan-henrik.larsen@nhoreiseliv.no

Finland – Camping Finland, www.camping.fi

Antti Saukkonen, verksamhetsledare, + 358 440 59 59 31, antti.saukkonen@camping.fi

Digitala pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.