Ny mobilsajt ger snabba campingtips i sommar

Svenskarna älskar att campa, och svenska campingplatser hade mer än 14 miljoner gästnätter förra året. Lagom till sommaren lanseras den nya mobilsajten m.camping.se, som gör det enklare att söka campingplatser på resande fot. Mobilsajten är anpassad för Iphone, Android-telefoner och Ipad.

– Det finns en stark trend att söka boende och resor med mobilen. Nu finns en version av camping.se där man enkelt kan få all information man behöver var man än befinner sig, säger Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef på SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation).

Vi svenskar använder allt oftare våra mobiler för att surfa, och om fem år spås fler söka information från mobila enheter än stationära datorer. Förra sommaren hade camping.se besök från 14 000 mobiltelefoner under semesterveckorna. Det har gjort att SCR har satsat på att göra en version av camping.se som är anpassad för Iphone, Android-telefoner och Ipad.

Sök campingplats direkt från vägarna

Den nya mobilsajten har flera smarta funktioner som fungerar både för den som planerar sin semester i förväg och för den som söker campingplats direkt från vägarna. Utifrån var man befinner sig går det att söka campingplatser och få en vägbeskrivning via GPS. Det går också enkelt att se avstånd till olika campingplatser.

– Den här nya mobilsajten är något som verkligen efterfrågats av våra gäster, och den kommer att fortsätta att utvecklas och få nya funktioner efter hand. Bland annat kommer man senare att kunna läsa andra gästers omdömen om olika campingplatser och själv sätta betyg på anläggningar man har bott på, säger Martin Juhos.

m.camping.se finns 500 SCR-anslutna campingplatser. De presenteras med bild och beskrivningar, och man får all fakta som klassificering, faciliteter och öppettider.

Testa den nya mobilsajten på http://m.camping.se

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.