Ny rapport om framtiden för svensk camping

HUI Research har gjort en utredning om Svensk camping 2020 på uppdrag av SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation). Rapporten syftar till att väcka frågor och dra ut riktlinjer för hur campingbranschen kan möta framtiden. Utredningen ger ett tydligt svar. Framöver kommer branschen att behöva tänka ännu mer på miljöfrågan, satsa ännu mer på stugboende, flexibla lösningar och nischade anläggningar, samt anpassa sig till ny teknik. Å andra sidan kan campingföretagarna glädja sig åt att hushållen lägger allt mer av sina pengar på semester och fritid.

Faktorer som påverkar utvecklingen

Det finns en mängd olika faktorer som påverkar utvecklingen av campingindustrin. Några av de viktigaste är:

Ekonomisk utveckling

Fortfarande tufft i Europa – men allt större andel av hushållsbudgeten går till semestern.

Den ekonomiska utvecklingen påverkar hur campingbranschen ska möta framtiden. Några ekonomiska faktorer är:

• Stora delar av Europa har en osäker ekonomisk återhämtning som också påverkar befolkningens framtida resvanor.
  • En ökad framtidstro syns hos företag och privatpersoner i Sverige.
  • I svenska hushåll får semester och fritid en allt större del av budgeten.
  • Camping är en relativt billig semesterform som gynnas av sämre tider.
  • Medelklassen är en växande grupp globalt – omfattar 4,8 miljarder människor år 2030.

Sociodemografisk utveckling

Nya utmaningar med längre säsong och nya familjekonstellationer

Demografiska förändringar, förändring av livsstil och värdeförskjutningar påverkar framtiden för campingbranschen. Några rådande trender är:

• Nya familjekonstellationer blir allt vanligare och påverkar resandet. En familj med bonusbarn kan bestå av två vuxna ett år och av sju personer året efter.
  • Moderna konsumenter blir allt mer kräsna – och har allt mer att välja på.
  • Samhället blir allt mer individualiserat vilket också påverkar resandet. Campare var tidigare en homogen grupp, och morgondagens campare kommer att drivas av olika intressen och önskemål.
  • En allmän trend är att arbete och fritid flyter samman – delvis på grund av att allt fler jobbar inom tjänstesektorn och många har mobila arbetsplatser.
  • Svenskar har länge valt att ha fler och kortare semestrar – gärna i lågsäsong. Den trenden fortsätter.
  • Den ökande urbaniseringen gör naturen ännu mer exotisk.

Teknisk utveckling

Ny teknik ökar campingens möjlighet

Teknisk utveckling ger ännu en förutsättning för framtidens camping. Teknikutvecklingen innebär bland annat att:

• Internet och sociala medier blir en allt viktigare kanal för resebranschen, där resenärer både söker information och bokar sina resor.
  • Utvecklingen av mobilt internet går snabbt – år 2013/2014 görs häften av alla sökningar via mobilen. Det här ställer nya krav på informationsflödet från besöksnäringen.

Miljö- och klimatfrågan

Miljömedvetna campare ställer nya krav på branschen

All typ av konsumtion i dag påverkas av miljö- och klimatfrågan, även besöksnäringen:

• I både handel och resande syns ett ökat fokus på individuella CO2-avtryck. Det påverkar val av resmål såväl som val av transport.
  • Dagens svenska konsumenter är medvetna om miljö- och klimatfrågan, och allt fler kommer att göra aktiva val utifrån det perspektivet.
  • I hela besöksnäringen finns ett ökat fokus på hållbarhet.

Konsekvenser för svensk camping

– mer kräsna gäster vill ha stugor och tillgång till teknik

HUI:s färska undersökning tar fram en rad punkter där campingbranschen kommer att få framtida utmaningar. Utifrån dessa faktorer har HUI dragit ett antal slutsatser om konsekvenserna för svensk camping:

• Turism- och besöksnäringen får en allt större roll i framtiden.
  • Konkurrensen kommer att öka – både från andra boendeformer och destinationer.
  • Målgruppen kommer att bli allt mer heterogen.
  • Besökarna kommer att bli allt mer medvetna och krävande.
  • Efterfrågan att hyra stugor såväl som husvagnar och husbilar kommer att öka.
  • Intresset för hållbart resande kommer att blir större.
  • Mobilt internet kommer att bli allt viktigare.

Svensk camping i framtiden

– nischade anläggningar och flexibla lösningar ett framtidsscenario

För att campingbranschen ska fortsätta att vara en motor inom svensk turism finns det flera områden som campingföretagarna kan satsa ytterligare på:

• Det är nödvändigt att ha kundfokus och se kunden som individ. Det är inte längre en homogen grupp som campar och konkurrensen är hård så det gäller att hela tiden se till kundens bästa.
  • För att möta behoven hos den kräsna och individualiserade camparen kan campinganläggningar i allt större grad nischas och differentieras.
  • För att möta behoven hos moderna konsumenter som gärna tar kortsemester i lågsäsong kan campingsäsongen ytterligare förlängas.
  • Erbjuda flexibla hyrkoncept, av stugor, husvagnar och husbilar för att möta behoven hos de nya familjekonstellationerna.
  • Gå i spetsen för hållbar turism för att säkerställa att framtidens aktiva resenärer väljer camping framför andra alternativ.

För mer information om rapporten kontakta gärna Martin Karlsson, senior analytiker på

HUI Resarch: martin.karlsson@t-u-i.se, 0707-85 45 02