Nya serviceanläggningar, pooler och vattenrutschbanor: Campingplatser storsatsar inför rekordsommar

Till Kristi Himmelsfärdshelgen startar campingsäsongen för många av Sveriges campinggäster, och de är många – över en miljon svenskar bor på campingplats regelbundet. Runt om i landet satsar medlemmarna i SCR, branschorganisationen för svensk camping, på allt från nya swimmingpooler, underhållning och nya stugbyar. – Våra medlemmar ser en kraftig ökning i bokningsläget sedan förra året och vi hoppas att alla de svenskar som i år väljer att semestra på en campingplats i Sverige får mersmak och återvänder nästa år, säger Lars Isacson, vd, SCR.

Nu är det bråda dagar för landets campingföretagare när SCR:s 500 medlemmar förbereder sig för årets högsäsong 2009. Ett axplock från satsningarna runt om i landet; vid sjön Hornavan nära Arjeplog i hjärtat av Lappland har den fyrstjärniga campingplatsen Kraja byggt flottar som campingtomter där man kan ställa sin husvagn och sedan bogseras ut i sjön och njuta av ett unikt boende på en ”egen ö”. På en halvö mitt i Bohuslän med utsikt över skärgården ligger Hafsten Swecamp Resort som bygger en ny bar, reception och konferensdel med premiär i vår. Inbäddad i grönska längs Enåns slingrande vatten i Rättvik ligger Enåbadets Camping som investerar cirka 32 miljoner kronor i ombyggnad med bland annat ett nytt inomhusbad. På Gotlands kust har familjeresorten Kneippbyn investerat fem miljoner i Shark River, en 160 meter lång läskig vattenrutschbana med 15 meters fallhöjd. Längs kustvägen strax norr om Ölandsbron ligger Kronocamping Saxnäs som till midsommar inviger sin nya Sydpool. Cirka 8 miljoner har investerats i en härlig 12X25 meter stor utomhuspool med barnpool och poolcafé. Inte bara svenskar 2007 hade Sveriges campingplatser 17 miljoner gästnätter och campare kommer från hela Europa. Näst efter svenskarna står norrmännen för de flesta besöken med 10,3 procent av gästnätterna följt av Tyskland (6,5 procent) och Nederländerna (2,4 procent). Så mycket finns det att göra på svenska campingar:  384 campingplatser ligger vid en badstrand  91 campingplatser har pool  170 campingplatser har konferensmöjligheter  212 campingplatser erbjuder trådlöst internet  214 campingplatser har restaurang med fullständiga rättigheter  68 campingar ligger vid golfbanor  364 campingplatser har goda fiskemöjligheter Vill du besöka din lokala campingplats för att se hur de satsar inför sommaren kan du lätt söka efter dem på www.camping.se Digitala pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder