Nytt reseprogram visar upp svensk camping

Camping är en sommarfavorit för många svenskar och årligen har svenska campingplatser 14,5 miljoner gästnätter. Nu kommer en ny webb-teveserie med campingsemestern i fokus, med syfte att inspirera och ge nya idéer till resor både i och utanför Sverige. Den nya serien Gone Camping kommer att sändas på www.camping.se i tio avsnitt med premiär den 20 mars.

Bakom produktionen står SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, och HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund. Båda organisationerna ser att campingboendet blir allt mer populärt som semesterform och upplever att det finns ett stort sug efter tips, inspiration och nya idéer.

– Vi hoppas att Gone Camping ska vara inspirerande och ge semesteridéer både för återkommande och nya gäster. Programmet kommer att sändas i vår egen kanal, Camping.se, som har mer än 1,5 miljoner besökare årligen och vi stora ser möjligheter att nå ut ordentligt, inte minst genom mobiler och surfplattor, säger Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR.

Tio avsnitt och ännu fler upplevelser

Gone Camping kommer att sändas i tio avsnitt, ett per vecka, och varje avsnitt besöker Martin Örnroth ett nytt geografiskt område. Han hinner bland annat med att åka timmerflotte i Värmland, smaka på surströmming vid Höga Kusten, snorkla med gäddor i Dalarna och flyga skärmflyg på Österlen. Dessutom blir det resor till Bodensjön i Tyskland och Toscana i Italien. Campingplatserna som besöks är allt från naturnära vildmarkscampingar till resorter med all tänkbar bekvämlighet.

– Med programmen vill vi visa att campingboende är både smart och tillgängligt för alla som vill upptäcka Sverige. Vi hoppas att kunna ge exempel på både små och stora äventyr som är enkelt tillgängliga på semestern, säger Martin Juhos.

Följande campingar är med i programmet Gone Camping:

Värmland       Årjäng Camping & Stugor Sommarvik, Rådastrands Camping Stugor & Outdoor

Höga Kusten  Norrfällsvikens Camping Stugby & Marina

Dalarna          Främby Udde Resort, Orsa Camping och Kläppens Camping

Stockholm      Waxholm Strand & Camping

Skåne             First Camp Malmö, Tobiksviks Camping

Webb-teveserien visas också på den tysk- och engelskspråkiga marknaden.

Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter den på www.camping.se
Produktionsbolag: Silverbullet Film

Digitala pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder och trailer finns på www.camping.se/gonecamping

Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR, 031-355 60 00, 070 398 64 48, martin.juhos@scr.se

Martin Örnroth, programledare, 070 710 82 89, martin@silverbulletfilm.com

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.