Nytt samarbete för enklare campingturism i Europa

Nu blir det enklare och billigare att semestra i Europa. Camping Key Europe är ett nytt kundkort som har utvecklats av europiska camping- och motororganisationer. Redan från start kommer kortet ut till över 1 miljon familjer.

Camping Key Europe är både ett nytt kort och ett nytt samarbete. Det ger oss unika möjligheter att marknadsföra destinationen Sverige i Europa. För våra svenska gäster gör det nya kortet att vägen till Europa blir både enklare och billigare, säger Lars Isacson, vd SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Den europeiska campingturismen omsätter cirka 250 miljarder kronor per år och i Europa finns mer än 25 000 campingplatser att välja mellan. Det nya kortet Camping Key Europe gäller i hela Europa, det kostar 140 SEK och är laddat med erbjudanden, rabatter och en olycksfallsförsäkring.

Starka partners bakom kortet

Svenska campingplatser har nära 15 miljoner gästnätter per år. Redan nu är 25 procent av gästerna utländska besökare, och fler lär det bli. Några av delägarna i det nya kortet är ADAC och ANWB, Tysklands och Nederländernas motsvarigheter till Motormännen i Sverige, som tillsammans har mer än 20 miljoner medlemmar. Övriga partners i samarbetet är branschorganisationerna i Norge, Danmark, Finland och Sverige.

– Det här är en fantastisk möjlighet att öka intresset för Sverige som campingdestination ute i Europa. Camping är en motor i den europeiska turismen och det är fortfarande många som har kvar att upptäcka vad svenska campingplatser kan erbjuda i form av vacker natur, bekvämlighet och service, säger Lars Isacson.

Alla europeiska länder är välkomna

Camping Key Europe ägs till lika delar av producenter och konsumenter, därför kan både campingföretagare och gäster vara säkra på att de kommer att få bra utdelning av det nya kortet. Redan i år kommer alltså Camping Key Europe att finnas i plånboken hos mer än 1 miljon gäster och inom två år ska antalet kort ha dubblerats när fler länder har anslutit sig.

– På sikt välkomnar vi alla Europeiska länder som medlemmar i Camping Key Alliance. Det unika samarbetet mellan campingindustri och konsumenter kommer att ge oss möjlighet till produktveckling, och med det kan svensk camping bli ännu vassare i framtiden, säger Lars Isacson.

I dagarna är det också premiär för SCR:s campingkatalog, Svensk Camping 2012. Katalogen finns att läsa på www.camping.se/katalog

Läs mer om det nya kortet på www.campingkeyeurope.com

Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98, lars.isacson@scr.se

Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR, 031-355 60 00, 070 398 64 48, martin.juhos@scr.se