Prisregn över campingföretagare på stor gala

I går kväll delade campingbranschen ut sina årliga priser. Årets campingföretagare är Niklas Harlevi som driver två campingplatser på Gotland, men priser delades också ut till framgångsrika campingföretagare i Västervik, Haparanda, Skellefteå, Karlsborg och Orsa. Priserna delades ut av SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, vid en galamiddag på årsstämman i Karlstad.

– Med priserna vill vi uppmärksamma alla de fantastiska företagsledare som finns på campingplatser runt om i landet. Svenska campingplatser omsätter tillsammans 3 miljarder kronor per år – de som leder det arbetet är värda all uppskattning, säger Eva Werkelin, ordförande SCR.

Campingbranschen har all anledning att fira. Svenska campingplatser har nästan 15 miljoner gästnätter per år, omsätter 3 miljarder per år och sysselsätter under högsäsong 15 000 personer. Branschen har stark tillväxt, antalet gästnätter ökar och allt fler utländska besökare hittar till svenska campingplatser. I samband med SCRS:s årsstämma delades priser ut för att uppmärksamma framgångsrika campingföretagare. Fyra priser är nya, och instiftade för att visa på det stora förändringsarbete som pågår för att möta även kommande generationers behov av upplevelser, service och gästfrihet. Priset består av en glasskulptur, designad av Maria Pettersson och tillverkad på glasbruket Bergdala Studioglas.

Årets campingföretagare – Niklas Harlevi på Gotland
Årets campingföretagare Niklas Harlevi driver de populära campingplatserna Visby strandby och Nordestrands camping på Gotland. Juryns motivering lyder:
”Årets pristagare har turismen i blodet. Pristagaren driver både resebyrå, bokningsbolag, konferensarrangör, hotell och två campinganläggningar. Vår pristagare har utvecklat sina anläggningar till moderna campingar och ligger hela tiden i framkant för att möta både sina gästers önskemål och branschens utmaningar. Han är en sann entreprenör med gott affärssinne och ett engagemang för hela den region där han är verksam, vilket gör honom till en förebild för många och en mycket god representant för campingnäringen.”

Årets Branschförflyttare – Gunnar Boman i Västervik
Årets branschförflyttare Gunnar Boman driver Västervik Resort. Juryns motivering lyder:
”Årets pristagare har genom ett långsiktigt och övertygande arbete utvecklat anläggningen till en året-runt-öppen anläggning med en bred gästkrets. Genom investeringar i flexibla möteslokaler, exotiska äventyr och vacker inramning har han lyckats ge en bredd åt anläggningen som är imponerande. Utvecklingen av anläggningen till ett bolag har gett anläggningen den extra spets som delvis möjliggjort utvecklingen”.

Årets Marknadsförare – Johanna Spolander i Haparanda
Årets Marknadsförare Johanna Spolander driver Kukkolaforsen Turist&Konferens utanför Haparanda. Juryns motivering lyder:
”Genom ett enträget arbete och genom att utveckla den lokala matkulturen i egen tappning har årets pristagare lyckats kombinera den långa traditionen med det nyskapande, och knutit det till sin bygd och anläggning. På ett elegant och förförande sätt har konceptet utvecklats och marknadsförts i olika former, senast i formen av en högt uppskattad kokbok. Det har skapat högre omsättning, fler affärer och mer nöjda gäster.”

Årets Ledare – Marie Lindqvist-Holmlund i Skellefteå
Marie Lindqvist driver Skellefteå SweCamp med Byske Havsbad, Burträsk Camping och Bovikens Camping. Juryns motivering lyder:
”Årets pristagare har under en lång tid metodiskt, övertygande och med självklarhet involverat sina medarbetare i driften av de gemensamma anläggningarna. Strategi, öppenhet, gemensamma mål och såväl eget som gemensamt ansvar är självklarheter för alla i organisationen. Det gedigna och konsekventa förhållningssättet har skapat trygga, kompetenta och lyckliga medarbetare som gemensamt skapat en högkvalitativ verksamhet.”

Årets Innovatör – Krister Hoff i Karlsborg
Krister Hoff driver Karlsborgs Camping. Juryns motivering lyder:
”Med stor entusiasm och förmåga att se till gästernas enskilda behov har årets pristagare skapat en produkt som med ett alldeles speciellt anslag riktar sig till de yngre gästgrupperna. Med en självklar ansats och kommunikation levererar anläggningen ett exempel på hur en genomtänkt produkt på ett föredömligt sätt kan tala till specifika målgrupper.”

Årets unga företagare – Helen Arnesson i Orsa
På årsstämman delades även stipendiet ”Tummen Upp” ut till en ung företagare inom campingnäringen. Priset gick i år till Helen Arnesson, Orsa Camping. Juryns motivering lyder:
”Årets pristagare är en kreativ, hårt arbetande, ung ledare duktig på att skapa givande samarbeten. Under hennes ledning har anläggningen ökat sina resultat, fått stor medial uppmärksamhet och har en anmärkningsvärt hög andel återkommande gäster. Vi är övertygade om att vår pristagare kommer att vara en av föregångarna inom campingnäringen i många år framöver. ”

Pristagarna utses av jurygrupper som utses på SCR:s årsstämma.
Digitala pressbilder av pristagarna finns på www.scr.se/pressbilder från kl 10.00 den 29 mars.

Eva Werkelin, styrelseordförande SCR, 070 766 64 61, eva@kneippbyn.se
Niklas Harlevi, Gotland, 073 982 38 24
Gunnar Boman, Västervik, 0490-258015
Johanna Spolander, Haparanda, 070 667 55 78
Marie Lindqvist-Holmlund, Skellefteå, 070 533 35 30
Krister Hoff, Karlsborg, 070 994 64 55
Helen Arneson, Orsa, 0250-462 00.

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar. Läs mer på www.scr.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare.  SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.