SCR delar ut Mellan tummen och pekfingret: Sturkö Camping i Blekinge får campingpris

Igår kväll delades campingbranschens pris Mellan tummen och pekfingret ut till Peter Mostberg och Gunnar Stenberg på Sturkö Camping i Blekinge. Priset är instiftat av SCR, Sveriges Camping och Stugföretagares Riksorganisation, och delades ut för 20:e året i rad till en person, företag eller organisation som har gjort särskilt förtjänstfulla insatser för svensk camping.

– Jag är mycket glad över att få dela ut priset till Peter och Gunnar som är två mycket framstående profiler med ett engagemang för hela branschen. De driver en framgångsrik camping och tar samtidigt ett stort ansvar utanför sin egen verksamhet, säger Eva Werkelin, ordförande SCR.

Trettio kilometer öster om Karlskrona, på den största ön i Blekinges skärgård, ligger Sturkö Camping som drivits av Peters familj i mer än 40 år. Från att ha varit ansvariga för restaurang, kiosk och affär driver Peter och Gunnar sedan 1989 hela campingen. Sturkö Camping är idag en fyrstjärnig familjecamping med 195 tomter. Här finns även stugor att hyra och en ny vattenparkgolfbana. På restaurangen hålls visaftnar och karaoke och det är nära till fiske, motionsspår, bad och natur.

Hög kompetens och humor på modern camping
SCR:s 500 medlemmar nominerar mottagarna och beslutet om vinnaren fattas av juryn som består av Nils Carlsson, före detta ordförande Svensk Turism AB, Eva Werkelin, ordförande SCR och Hans Eriksson, campingveteran SCR. Juryns motivering lyder: "Peter och Gunnar har, med stor omsorg och med stolt tradition, utvecklat Sturkö Camping till en välkänd och modern campinganläggning. Dessutom har de aktivt arbetat för utveckling av såväl SCR som Blekinge Campingvärdar. Förutom hög kompetens sprider de med sin humor och sitt goda humör energi i sin omgivning, detta utan att för den skull ge avkall på ärlighet och uppriktighet.”

Ung förmåga uppmärksammas
Mellan tummen och pekfingret delades ut på SCR:s årsstämma som i år hölls i Bålsta. På stämman delades även stipendiet Tummen Upp ut till Ung Företagare 2009 Inom Campingnäringen. I år gick det till Christina Lysell på Johannesviks Camping och Stugby som ligger 3 km från centrala Kungshamn och Smögen där hon under många år varit en viktig del i utvecklingen och framgången av campingplatsen.

Sturkö camping och samtliga andra campingar anslutna till SCR finns sökbara på www.camping.se Bild på vinnaren finns på www.scr.se/pressbilder

Eva Werkelin, styrelseordförande SCR, 0707-66 64 61
Martin Juhos, kommunikationsansvarig SCR, 031-355 60 00, 070-398 64 48, martin.juhos@scr.se
Cecilia Lago Albright, Vår pr-byrå, 08-660 02 74, 0708-66 30 60, cecilia.albright@varprbyra.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, är bransch- och marknadsorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR har 500 medlemmar som tillsammans hade 17 miljoner gästnätter år 2007. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands.