Statistik och utblick - varför älskar vi svenskar camping?

Inför sommarsäsongen 2013 laddar campingbranschen för ännu en succésommar och startar med en pressträff i Kungsträdgården med ny statistik och aktuella trender. Möt forskaren som svarar på frågan: Varför älskar svenskar campingsemester? Ta en hamburgare direkt från grillen och beundra de nyaste modellerna av husvagnar och husbilar.

Tid & plats
Torsdagen den 25 april kl 11.00 - ca 13.00.

Galleri So Stockholm, Jussi Björlings Allé 5, Kungsträdgården, Stockholm.

Svenska campingplatser har över 14 miljoner gästnätter per år och intresset för campingsemester har ökat stadigt de senaste åren. Under sommaren väljer hela 47 procent av svenskarna att bo på campingplats i stället för hotell, vandrarhem eller stugby.

Program för pressträff

Statistik, trender och forskning
Lars Isacson, vd SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation), avslöjar campingstatistiken för 2012.

Tomas Haglund, ordförande HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund), berättar om vad svenska konsumenter efterfrågar när de köper husvagn och husbil. De allra nyaste modellerna finns uppställda i Kungsträdgården för inspirerande besök – från exklusiva glidare till minimala krypin.

Hege Høyer Leivestad, doktorand i socialantropologi vid Stockholms Universitet som skriver på en avhandling om camping i Europa. Hon berättar varför svenskar älskar campingsemester.

Lunch
Grillen och campingsemestern hör ihop, så till lunch blir det nygrillade hamburgare med tillbehör á la 2013.

Besök en campingplats
Den som vill kan direkt efter pressträffen åka med till Waxholm Strand & Camping för att få en egen bild av en modern campinganläggning och prata med en campingföretagare som slutspurtar inför säsongsöppningen. Turen tar cirka 2 timmar.

OSA senast den 20 april till elin.unden@varprbyra.se, 0733 50 26 25. Ange också om du är intresserad av att åka med till Waxholm Strand & Camping.