Stugor gör campingsäsongen längre

Nu förlänger svenska campingplatser campingsäsongen – genom att satsa på stugor. Svenska campingplatser står för 60 procent av det kommersiella stugutbudet i Sverige, och Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation (SCR), ser en tydlig trend att svenska campingföretagare fotsätter att investera stort i nybyggnation och modernisering av stugor.

– Det här är en långsiktig satsning från våra medlemmar som ger resultat. Aldrig förr har svenska campingplatser haft ett så attraktivt stugutbud som nu. Vi har Sveriges bästa semesterlägen, och det är alltid nära till en avkopplande helg som förlänger sommarkänslan, säger Lars Isacson, vd SCR.

Campingbranschen är den del av svensk turism som ökade mest förra året. Men camping är mer än husvagn och tält. Av drygt 15 miljoner övernattningar på svenska campingplatser var 2 miljoner i stuga. Det finns 10 000 stugor att välja mellan på de campingplatser som är anslutna till SCR, och genom hemsidan www.camping.se är det enkelt att hitta lediga stugor och aktuella erbjudanden.

– Ännu går det att hitta sommarvärme på många ställen längs med våra kuster och i södra delen av landet. Varför inte ta en långhelg eller en extra semestervecka och leta reda på en riktigt fin stuga att avsluta sommaren i, säger Lars Isacson.

Designade stugor med modern bekvämlighet

En av de campingföretagare som satsar mycket på stugor är Nordic Camping, med campingplatser på sex orter i landet. På campingplatsen Råå Vallar Resort utanför Helsingborg är de nyaste stugorna på hela 40 kvadratmeter, modernt designade med all tänkbar bekvämlighet. Liksom på andra campingplatser jobbar Råå Vallar Resort också med att utveckla paketresor, till exempel relaxweekend, lyxweekend eller golfresor.

– Med vårt nya hotellkoncept Helsingborg Lodge tillför vi något nytt till marknaden. Att det är efterfrågat märker vi på att vi redan har flera konferensbokningar till vårt nya koncept, säger Tom Sibirzeff, vd på Nordic Camping.

Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter dem på www.camping.se

Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98, lars.isacson@scr.se

Tom Sibirzeff, vd Nordic Camping, 0708-990 303, tom@nordiccamping.se

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 08-660 02 53, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se