Stugor stor trend på svenska campingar

Camping är svenskarnas semesterfavorit och efter förra årets rekordsiffror med sex miljoner gästnätter i juli spår branschen en ökning med 5-10 procent i år. Men camping är i dag mer än husvagnar och husbilar – antalet stugnätter på campingplatser har ökat stort och svenska campingplatser står i dag för nära 60 procent av det kommersiella stugutbudet.

– Nu satsas det på boendeupplevelser på många campingplatser runt om i landet. En natt i en  sjörövarby, trädkoja eller lyxstuga är ett minne för livet, säger Lars Isacson, vd SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation).

Antalet stugnätter på svenska campingplatser har ökat med drygt 15 procent de senast tre åren och förra året hade svenska campingplater två miljoner gästnätter i stuga. Ambitionen inom branschen är att fördubbla omsättningen för stugboende till år 2020.

Moderna familjekonstellationer vill ha flexibelt boende

Allt fler gäster vill bo i stuga och en anledning till det är nya familjekonstellationerna som blir allt vanligare. Vissa familjer kan bestå av två vuxna personer ena året, för att sedan återkomma som gäster med fem barn. En stugsemester är en bra och bekväm möjlighet som passar de flesta smaker.

Även kortsemestrarna har ökat vilket förlänger säsongen, och då är stugan ett bra alternativ. Men det som kanske mest av allt driver trenden mot ett ökat stugboende är dagens krävande konsumenter, som vill ha bekvämlighet och lite lyx.

– Det kommer att bli allt vanligare med lite lyxigare stugor med bäddade sängar och färdigpackad frukostkorg. Samtidigt är det ju många som söker efter en mer naturnära upplevelse, med vildmarkscamping och lite enklare stugor. För campingbranschen gäller det att hålla en bredd och ge stor valmöjlighet, säger Lars Isacson.

Bo i en stubbe ger minnen för livet

Ett aktuellt projekt som har fått uppmärksamhet är utvecklingen av stugor i bostadsrättsform – där privatpersoner kan köpa in sig i förstklassiga stugor på campingplatser och stugan hyrs ut de perioder då ägaren inte är där. Det finns också en tydlig linje i att konceptstugorna ökar, och många campingplatser satsar stort på att göra stugsemestern till den där extra upplevelsen.

– Den som har bott i en stubbstuga på Karlsborgs Camping glömmer det inte i första taget. Känslan av att befinna sig i en sagovärld är densamma för både barn och vuxna och ger ett semesterminne för livet, säger Lars Isacson.

Den 1 maj slår många campingplatser upp sina portar för sommarsäsongen och just nu pågår full aktivitet på campingplatser runt om i landet. Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter den på www.camping.se

Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98, lars.isacson@scr.se

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733-50 26 25, elin.unden@varprbyra.se

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.