Svensk camping – bäst i världen?

Kom och få färsk statistik kring campingturismens rekordsiffror, utblickar i camping-Europa och trendspaning in i framtiden.

Svenska campingplatser har 3,5 miljoner utländska gästnätter per år, en siffra som är hög internationellt och som stadigt ökar. Vad är det som gör svensk camping så framgångsrik och hur gör svenska campingplatser för att bli ännu mer populära i Sverige och Europa? Vilka internationella trender påverkar utvecklingen av husbils- och husvagnsbranschen?

Välkommen på en lyxig campinglunch där helt färsk campingstatistik från SCB presenteras och campingbranschen gör en internationell utblick och framtidsspaning.

Tid:                 Ons den 25 april kl 12.00 - ca 13.30
Plats:              Operakällarens Entresolvåning, Karl XII:s Torg, entré via Operakällarens matsal.

Till valborgshelgen slår hundratals campingplatser över hela landet upp sina portar och en intensiv sommarsäsong väntar Sveriges campingföretagare. Under sommaren är varannan gästnatt i Sverige på en campingplats. Camping är Sveriges mest populära semesterform med över 14 miljoner gästnätter per år, varav 24 procent utländska. Andelen utländska gäster ökar mer för campingplatser än för andra semesterboenden, och camping är en viktig nyckel för att få den svenska turismen att blomstra i framtiden. Den europeiska campingturismen omsätter 250 miljarder kronor per år, och i Europa finns många som inte ännu upptäckt camping i Sverige.

SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagare) kommer att presentera den helt färska besöksstatistiken från SCB för sommaren 2011, och berätta om hur man samarbetar med europeiska campingorganisationer för att i ännu högre utsträckning nå de stora turistströmmarna på kontinenten.

Tillväxtverket kommer att berätta om hur den utländska turismen i Sverige bidrar till ökad tillväxt och hur camping är en del av framtiden för turismen i Sverige.

HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund) berättar om de senaste internationella trenderna inom husvagnar och husbilar och hur de påverkar de svenska konsumenterna.

Modern svensk camping är lika mycket lyx som friluftsliv, därför bjuds på en campinglunch signerad Operakällarens köksmästare Stefano Catenacci.

De allra nyaste modellerna inom husvagnar och husbilar finns uppställda i Kungsträdgården för inspirerande besök. Räkna med exklusiva vrålåk såväl som minimala krypin.

Den som vill kan direkt efter pressträffen åka med till Waxholm Strand & Camping för att få en egen bild av en modern campinganläggning och prata med en campingföretagare som slutspurtar inför säsongsöppningen den 27 april. Turen tar cirka 2 timmar.

Deltagare på pressträffen:
Lars Isacson, vd SCR
Peter Hansen-Tydén, vice ordförande HRF
Dennis Bederoff, Tillväxtverket

OSA senast den 20 april till elin.unden@varprbyra.se, 0733-50 26 25. Ange också om du är intresserad av att åka med till Waxholm Strand & Camping.