Svenska campingföretagare ser ökning i sommar

Beläggningen på Sveriges campingplatser i sommar ser ut att bli bra. Hela 72 procent av medlemmarna i SCR (Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation) säger i en ny enkät att bokningsläget för sommaren är oförändrat eller bättre jämfört med i fjol.
– Det här är fina siffror med tanke på att det har varit rekordregn på många ställen i landet i början av sommaren. Våra gäster är inte så väderkänsliga, husvagnar och husbilar har komfort för alla väder och på många platser finns det aktiviteter även för dagar utan sol, säger Lars Isacson, vd SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Förra året hade de svenska campingplatserna 14,5 miljoner gästnätter och camping står stark som en svensk semesterfavorit. Under sommarmånaderna juni-augusti hade campingplatserna nära 8 miljoner svenska gästnätter. Nu återstår att se om de siffrorna håller i sig trots den kalla och regniga starten på semesterperioden.

Husbilar fortsätter öka

Antalet husbilar har ökat stort de senaste åren och förra året hade svenska campingplatser en miljon gästnätter i husbil. Den nya enkäten visar att 45 procent av campingföretagarna tror att husbilsgästerna fortsätta att öka även sommaren 2012.

Saker att göra även i regn

På många campingplatser finns det gott om aktivteter även om det inte skulle vara badväder. Klassikern är minigolf, men det finns också barnklubbar, träningspass, fiske, cykeluthyrning och mycket mer. För den som ändå vill bada finns det många anläggningar med uppvärmda pooler.

– För den som vill ha aktiviteter finns det gott om alternativ som kan hålla hela familjen sysselsatt. Men nu hoppas vi ändå på att vädret blir bättre, så att alla som har planerat för en badsemester kan få det, säger Lars Isacson, vd SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Enkäten är gjord av SCR, som har ställt frågor om bokningsläge och boendeform för sommaren 2012 (juli-augusti) till sina medlemmar. Resultatet är baserat på svar från 210 campingföretagare.

Vill du kontakta din lokala campingplats kan du söka efter dem på www.camping.se

Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070 282 32 98, lars.isacson@scr.se

Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef SCR, 031-355 60 00, 070 398 64 48, martin.juhos@scr.se

Elin Undén West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.unden@varprbyra.se