Trots regn och lågkonjunktur: Strålande sommar för svensk camping

Trots den regniga sommaren verkar 2009 ha varit ett mycket bra år för svenska camping- och stugföretagare. SCR, branschorganisationen för svensk camping, har gjort en enkätundersökning bland sina 500 medlemmar för att få en första fingervisning på hur beläggningen sett ut under sommarsäsongen. Resultatet visar att 76 procent av de SCR-anslutna campingplatserna har ökat beläggningen under sommaren. Hela 23 procent uppger att ökningen är 10 procent eller mer. – Många svenskar valde att resa på hemmaplan i år men vi såg också en ökning i utländska besökare som valde att utforska allt Sverige har att erbjuda, säger Lars Isacson, vd, SCR.

Den svaga kronan och lågkonjunkturen bidrog till den lyckade sommaren för Sveriges campingföretagare. Många svenskar valde att stanna hemma och upptäcka nya smultronställen och samtidigt gjorde valutakursen Sverige till ett fördelaktigt semestermål för många utländska besökare. Norrmän och tyskar brukar stå för majoriteten av de utländska besökarna men i år tyder mycket på att danskarna har tagit ledningen. Sveriges största semesterform i förändring Svensk camping omsätter tre miljarder per år och är en livsstil för många svenskar. Siffror från Orvesto visar att 3,6 miljoner gäster bodde på en svensk campingplats år 2008. Många moderna campingplatser är kompletta upplevelsecenter och resorter, något allt fler besökare upptäcker. – Inte minst satsar många campingföretagare på att öka antalet stugor. Det öppnar upp för en helt ny typ av boende med alla tänkbara bekvämligheter, men ändå med campingens frihet och sociala gemenskap, säger Lars Isacsson. Enkätundersökningen gjordes mellan den 18 – 28 augusti och 270 av SCR:s 500 medlemmar runt om i Sverige har svarat. Slutgiltig statistik med regionala utfall presenteras av SCB senare i höst. SCR på Husvagn Husbil Den 10-13 september är det dags för mässan Husvagn Husbil 2009 på Elmia i Jönköping. SCR är på plats i monter nummer C01:50 i C-hallen. Mässan visar upp den svenska campingmarknadens stora utbud i form av husvagnar, husbilar och campingtillbehör. Representanter från SCR och dess medlemmar finns på plats för att berätta om campingnäringen i Sverige och nya campingdestinationer. Vill du kontakta din lokala campingplats för att se hur just deras sommar sett ut kan du lätt söka efter dem på www.camping.se Digitala pressbilder finns på www.scr.se/pressbilder För mer information kontakta gärna: Lars Isacson, vd SCR, 031-355 60 00, 070-282 32 98, lars.isacson@scr.se Peter Jansson, administrativ chef SCR, 031-355 60 00, 070-347 32 46, peter.jansson@scr.se Cecilia Lago Albright, Vår pr-byrå, 08-660 02 74, 0708-66 30 60, cecilia.albright@varprbyra.se SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. SCR ger medlemmarna utbildning och rådgivning, samt marknadsför svensk camping i Sverige och utomlands. SCR har 500 medlemmar.