Svenska investeringar bidrog till skotsk framgångssaga

Report this content

Scottish Development International (SDI) har direkt bidragit till att generera över 600 miljoner pund i planerade investeringar inom Skottland samt skapa över 9300 jobb. Svenska företag står för en viktig del av dessa investeringar. Dessutom har SDI:s verksamhet bara under det senaste året hjälpt 950 skotska företag att etablera sig och nå internationella marknader, meddelade organisationen i dag.

– 2010 var ett bra år för SDI och vi är oerhört stolta över dessa resultat. De visar inte bara att det finns ett växande internationellt intresse för att investera i Skottland. Skottland var dessutom den mest framgångsrika regionen i Storbritannien när det gäller att skapa arbetstillfällen genom utländska direktinvesteringar. Det visar också att de skotska företagen blir alltmer framgångsrika på den globala marknaden. Detta borde inspirera fler företag att vidga sina vyer, säger Anne MacColl, CEO för SDI.

– Vi står inför ett spännande år när vi ytterligare kommer att utveckla vårt arbete inom internationell handel och vårt strategiska arbete med att dra investeringar till Skottland, fortsätter Anne MacColl.

SDI har presenterat följande resultat för det gångna året:

• Mer än 9300 jobb har skapats, inklusive mer än 2000 högt betalda jobb.
  • 950 skotska tillväxtföretag fick hjälp att komma in på nya internationella marknader.
  • Samarbeten har inletts med 136 skotska bolag som har en tillväxtpotential på minst 10,4 miljoner kronor under de kommande tre åren. Sammantaget förväntar de sig en försäljning på 4,3 miljarder kronor under perioden.
  • Skotska företag räknar med att omsätta ca 3 miljarder kronor på grundval av deltagande i mässor, handelsresor och andra aktiviteter som anordnas av SDI.
  • Tack vare SDI:s globala aktiviteter är Skottland nu på listan över de 10 mest attraktiva platserna för företagsinvesteringar.
  • Skottland tecknade sig for 19,4 % (fördelat på 12 projekt) av samtliga forskningsrelaterade projekt som Storbritannien påbörjade 2010 enligt E&Y European Investment Monitor 2011.
  • Over 16 000 verksamheter har registrerat sig på rekryteringsportalen TalentScotland.

Skottlands näringsminister Fergus Ewing säger att han betraktar SDI som en skotsk framgångssaga.

– Förra året hjälpte SDI till med att säkra investeringar för mer än 6 miljarder kronor. Dessa investeringar skapar många nya arbetstillfällen och garanterar att annan sysselsättning finns kvar. Totalt handlar det om 9 300 arbetstillfällen, säger Fergus Ewing.

950 skotska företag fick dessutom stöd i sitt arbete med att utveckla och genomföra sina internationella satsningar, något som är en viktig del i regeringens strategi för tillväxt.

– De här resultaten illustrerar tydligt varför Skottland var den mest framgångsrika regionen I Storbritannien när det gäller att skapa arbetstillfällen med hjälp av utländska investeringar., Det har varit drivkraften bakom att internationella verksamheter som Amazon, Mitsubishi Power Systems, Barclays, Blackrock och Gamesa har valt att placera sina aktiviteter i Skottland”, fortsätter den skotske näringsministern.

Förra året visade en oberoende rapport att SDI varje år bidrar med 3,3 miljarder kronor (GVA) till Skottlands ekonomi. Rapporten visade även att varje pund som SDI spenderar på att attrahera inhemska investeringar, genererar ytterligare 11 pund till Skottlands ekonomi, medan SDI:s internationella aktiviteter genererar 13 gånger investeringarna.

– Svenska företag som H&M och Northern Marine Management har bidragit med investeringar som har skapat 260 nya jobb I Skottland. SDI är mycket glada over att kunna presentera dessa investeringar som bygger på de långvariga handels­traditionerna mellan Skottland och de nordiska länderna. Vår tillväxt med en ny representant i Köpenhamn, som helt fokuserar på de nordiska företagen visar hur viktig regionen är för Skottland. Vi ser fram emot att ytterligare profilera Skottland på marknaden och öka såväl handel som investeringar mellan Skottland och norden under de kommande åren, säger Erik Jewell, chef för Norra Europa på SDI.

Presskontakt:

Joakim Kellner

Andréasson Public Relations

About Scottish Development International

Scottish Development International (SDI) is a government agency which helps overseas businesses tap into Scotland’s key strengths in knowledge, high level skills, technology and innovation. SDI also works to help Scottish companies do more business overseas and to promote Scotland as a good place to live and work. Its work is guided by the Scottish Government’s strategy for economic development in Scotland.

Läs mer på: www.sdi.co.uk

Taggar: