Penser Access: Seafire - Städar ut i Linguacom

Nettoomsättningen steg till 33,2 mkr (21,9 mkr) under kvartalet vilket var något under vår förväntan. Ökningen drevs av förvärven av Åkerstedts och Nordbutiker som genomfördes under 2019. Däremot uppgick den organiska tillväxten till -54% med anledning av omstruktureringen i Linguacom, som även tog en nedskrivning om 10 mkr under kvartalet. EBIT belastades av dels nedskrivningen i Linguacom och kostnader av engångskaraktär med uppskattningsvis 13 mkr. Detta var den primära anledningen till att EBIT kom in under vår förväntan. Vi justerar ner vår EPS för 2020 med 7% primärt drivet av en något lägre försäljning under Q4’19 samt en ökad oro inom Nordbutiker, drivet av bolagets beroende av leverantörer i Kina. På våra reviderade prognoser handlas bolaget till en EV/EBITDA-multipel på 7,3x 2020e jämfört med sektorn som ligger på ca 10x. Vi bedömer rabatten som för hög med tanke på bolagets förvärvsintensiva strategi och track record. Vi ser fortsatt en hög potential till medelhög risk för aktien.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/sea_20200220.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se