Seafire AB (publ) Bokslutskommuniké 2019

Seafire uppnådde sina mål 2019 med att genomföra minst två förvärv, att byta handelsplats till Nasdaq First North Growth Market samt förbättra EBITDA. Starten på 2020 har varit positiv med bland annat en tillväxt på 25% för Nordbutiker i januari. Coronaepidemin kan ge viss effekt på 2020 då det finns viss osäkerhet kring varuförsörjningen inför våren 2020

Sammanfattning fjärde kvartalet

• Total omsättning uppgick till 44,3 MSEK (22,0). Tillväxten var ca 101% jämfört med samma period 2018. Den organiska tillväxten uppgick till -54% på grund av Linguacoms nya avtal med Kammarkollegiet med avsevärt lägre volymer och priser
  • Koncernens resultat före av- och nedskrivningar, EBITDA uppgick till 6,9 MSEK (-3,2)
  • Koncernens rörelseresultat efter av- och nedskrivningar, EBIT, uppgick till -5,4 MSEK (-3,9)
  • Resultat per aktie uppgick till -1,06 SEK (-0,59)
  • Koncernens soliditet uppgick till 11% (29%)
  • Nedskrivning av goodwill för Linguacom påverkade resultatet med -10,0 MSEK (0)

Sammanfattning 2019

• Total omsättning uppgick till 175,5 MSEK (51,6) vilket ger en ökning med 240% mot 2018. Den organiska tillväxten uppgick till -3%
  • Koncernens resultat före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till 17,2 MSEK (-5,4). Resultatet 2019 är belastat med kostnader för First North processen och förvärv om 3,4 MSEK och omstruktureringskostnader i Linguacom 1,0 MSEK, totalt 4,4 MSEK
  • Koncernens rörelseresultat efter av- och nedskrivningar, EBIT, blev -1,0 MSEK (-6,3)
  • Resultat per aktie blev -1,55 SEK (-1,35)
  • Koncernens soliditet uppgick 11% (29%)

Delårsrapporten finns att tillgå i sin helhet på www.seafireab.com

Denna information är sådan som Seafire AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 18 februari 2020, kl 17.10

Seafire är en företagsgrupp inom industri, handel och tjänster som förvärvar och utvecklar småbolag i Sverige. Bolaget etablerades 2016 och fokuserar genom dess förvärvsstrategi på lönsamma, mindre bolag med utvecklingspotential. Seafire har en portfölj med fem bolag och en omsättning på ca 200 msek proforma. För mer information, besök www.seafireab.com. Kontaktuppgifter till Certified Advisor Eminova Fondkommission AB, tel +46 8 684 211 00, info@eminova.se.