Årsstämma i Seanet

Vid årsstämma i SeaNet Maritime Communications Aktiebolag (publ) idag den 5 maj 2011 fattades bl.a. beslut om vad som sammanfattas i det följande.

Balans- och resultaträkning samt disposition av årets resultat

Årsstämman beslutade fastställa framlagda balans- och resultaträkningar. Årsstämman beslutade vidare om disposition av årets resultat i enlighet med styrelsens förslag vilket bl.a. innebär att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2010.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade styrelseledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet.

Styrelse och styrelsearvoden

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om styrelsearvoden enligt följande.

Arvodet till styrelsens ordförande ska vara 150 000 kronor och arvodet till övriga ledamöter, som inte arbetar i bolaget genom anställnings- eller konsultkontrakt, ska vara 75 000 kronor.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om val av styrelseledamöter enligt följande. Håkan Jansson (omval), Mattias Klintemar (nyval), Ulf Löfven (omval), Patrik Salén (omval) och Viesturs Vucins (omval). Håkan Jansson omvaldes till ordförande för styrelsen.

Mattias Klintemar som föreslås för nyval är civilekonom och arbetar för närvarande som finanschef vid Morphic Tech. Han har tidigare arbetat bland annat som finanschef och vice VD för Hexaformer, finanschef för ABG Sundal Collier och som konsult med uppdrag för Ahlsell Group och Venteco.

Principer för tillsättande av valberedning

Årsstämman beslutade att anta principer för tillsättande av valberedning innebärandes i huvudsak att styrelsens ordförande cirka sex månader innan kommande årsstämma ska kontakta de fyra största aktieägarna i bolaget, vilka sedan äger utse en ledamot var, som tillsammans med styrelsens ordförande ska utgöra valberedning.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om vissa ändringar av bolagsordningen föranledda av aktiebolagslagens nya regler, bland annat att kallelse till bolagsstämma ska ske genom annons i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats och att kallelse skett ska annonseras i Dagens Industri.

Beslut om minskning av aktiekapitalet

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bolagets aktiekapital ska minskas med 14 000 000 kronor. Ändamålet med minskningen är att täcka förlust i bolaget. Minskningen ska genomföras utan indragning av aktier.

Viesturs Vucins, VD Seanet, tel. +46 8 599 00 300
Håkan Jansson, Ordf. Seanet,  tel. +46 8 599 00 300
Also www.seanet.se

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss.
Seanet levererar mobiltelefoni-tjänster samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB (tel. +46 8 503 015 50).