Marlink lanserar sin nya GSM-tjänst Call@SEA powered by Seanet

Seanet Maritime Communications AB (publ), noterat på First North, har ingått ett 5-årigt samarbetsavtal med norska Marlink. Avtalet innebär att Marlink får möjlighet att leverera Seanets GSM-tjänster till sina maritima kunder. Marlink har nu lanserat sin nya GSM-tjänst Call@SEA som drivs av Seanet. Det första fartyget som driftsatts under detta samarbets-avtal är Asima inom rederiet Polarcus.

I samband med lanseringen har Marlink skickat ut följande pressmeddelande :

Marlink lanserar nya Call@SEA GSM-tjänsten

Marlink, den globala leverantören av maritima satellitkommunikation, lanserar Call@SEA på årets SMM (shipbuild, machinery & marine technology mässan) i Hamburg. Den nya tjänsten gör det möjligt för passagerare och besättning att använda sina egna GSM-mobiltelefoner ombord samt få tillgång till samma tjänster och kvalitet till sjöss som de får på land.

"Tillgänglighet och bekvämlighet har blivit allt viktigare faktorer för passagerare och besättningar. Att tillhandahålla GSM via fartygets VSAT-system, erbjuder vår nya Call@SEA tjänst möjlighen för passagerare och besättning att använda sina egna mobiltelefoner ombord på fartyget på samma sätt som de kan göra hemma, vilket är mycket praktiskt för användarna. Fler människor förväntar sig nu att kunna vara uppkopplad oavsett var de är belägna. Att tillhandahålla enkel och bekväm kommunikation ombord kan bidra till att rederier förbättrar kundnöjdheten och ökar besättningens arbetsmoral " kommentarer Tore Morten Olsen, VD, Marlink.

Marlink nya tjänst Call@SEA tillgängliggör GSM ombord på fartyget, så att passagerare och besättning kan ringa och skicka sms på samma sätt som de kan göra i sitt hemma nät på land. Användare kan antingen använda sina egna befintliga mobilabonnemang eller kontantkort till ett rimligt pris ombord. För passagerare och besättning med egna personliga abonnemang, är den levererade tjänsten prissatt och debiteras av mobiloperatören som de använder på land.

Call@SEA ger också rederiet och dess fartyg en direkt kanal till att lokalt kommunicera med alla som använder GSM-nätet ombord. Call@SEA kan användas av fartygets aktörer för applikationer såsom marknadsföring till passagerare samt att kommunicera med besättningen. Med hjälp av programvara som tillhandahålls av Call@SEA, har fartygs operatörer möjlighet att skicka SMS till alla användare anslutna till GSM-nätet ombord, vilket möjliggör snabb och effektiv kommunikation med passagerare och besättning.

Marlink introducerar nya Call@SEA tjänsten till sin portfölj av mervärdestjänster som är tillgängliga för alla nya och befintliga kunder som använder Marlinks VSAT lösningar.

Olsen tillägger: "Introduktionen av Call@SEA, till vår omfattande produktportfölj, ger oss möjlighet att fortsätta att erbjuda högkvalitativa lösningar som kan anpassas för att uppfylla alla specifikationer."

Marlink är en global leverantör av maritim satellitkommunikation, vars produktportfölj innehåller ett omfattande utbud av regionala, fler regionala och globala Ku-band och C-bands lösningar för VSAT,  inklusive WaveCall (TM), @ SEAdirect (TM) och Sealink (TM). Marlink erbjuder också on-demand-tjänster, inklusive Inmarsat Fleetbroadband, Iridium OpenPort och Thuraya.

För ytterligare information vänligen besök Marlink team i Monter 112 på SMM  mässan 2010 i Hamburg.

Marlink är en av världens största leverantörer av satellittjänster till sjöfarten och har över 10.000 satellitsystem levererade till kryssnings- och handelsfartyg, färjor samt offshore-marknaden. Marlink är en global och världsledande leverantör av röst- och datalösningar inom satellitkommuni-kation. Marlink tillhandahåller kommunikationslösningar till sjöfarten och har marknadens mest tillförlitliga service och support. I hela sitt breda utbud av satellitkommunikationstjänster och lösningar, garanterar Marlink högsta kvalitet, pålitlighet och flexibilitet till sina kunder. Marlink har egna Teleports (Jordstationer) där satellittrafiken tas ned samt egna kontor över hela världen såsom i Aten, Bryssel, Dubai, Hamburg, Houston, London, Oslo, Washington DC, Singapore och Tokyo.

För ytterligare information:

Klas Lundgren, vVD Seanet, tel. mobil +46 735 34 60 78
Knut Natvig, Director Marketing and Communications Marlink, tel. mobil +47 48 030 911

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss. Seanet levererar mobiltelefonitjänster samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.
Besök även
www.seanet.se

Om Marlink AS
Marlinks omfattande portfölj innehåller MSS-tjänsterna Inmarsat (inklusive Fleet Broadband), Iridium och Thuraya liksom egna globala C-band, globala Ku-band VSAT system, Sealink ™ och WaveCall ™.
Oavsett kundens storlek, kommunikationsmönster och behovet av bandbredd, kan Marlink erbjuda den lösning som motsvarar rederiets budget.
Besök även
www.marlink.com