Seanet och Marlink driftsätter GSM-system på kryssningsfartyg

Seanet har, tillsammans med sin partner Marlink, vunnit ett GSM-kontrakt för ett kryssningsfartyg från ett europeiskt rederi. Fartyget är ett av de mer exklusiva och seglar till destinationer över hela världen.

Systemet är driftsatt och passagerare samt besättning kan nyttja Seanets tjänster för mobiltelefoni, SMS och datatrafik (GPRS).

”Avtalet med Marlink om detta kryssningsfartyg är av stor strategisk vikt för Seanet”, säger Viesturs Vucins, VD hos Seanet. ”Tillsammans har vi visat att vårt gemensamma erbjudande är konkurrenskraftigt och attraktivt”, fortsätter han.

Marlink, med huvudkontor i Oslo, är världsledande på satellitkommunikation till fartyg och har installerat satellitsystem på fler än 10 000 fartyg globalt.

Totalt har Seanet idag sjutton (17) fartyg som levererats via bolagets indirekta försäljningskanaler.

Viesturs Vucins, VD Seanet, tel. +46 8 599 00 300

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss.
Seanet levererar mobiltelefoni-tjänster samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.