Seanet och Top Connect etablerar strategiskt partnerskap för billigare mobiltelefoni till sjöss

Seanet och Top Connect etablerar ett partnerskap för att erbjuda abonnemang som ger billig GSM-kommunikation ombord på Seanets fartyg. Top Connects befintliga två miljoner abonnenter kommer att dra nytta av konkurrenskraftiga priser för röst och SMS och parterna avser också att hitta nya kunder, främst i kategorierna besättningar och frekventa resenärer.

Maritim roaming debiteras ofta som en premium-tjänst. Partnerskapet skall ge kostnadsmedvetna passagerare och besättningar en möjlighet att kommunicera till konkurrenskraftiga priser via de förbetalda abonnemang som utfärdats av Top Connect.

Top Connect har över två miljoner kunder. Dessa fördelas på olika varumärken, till exempel TravelSIM och PlanetSIM.

Top Connect har också etablerade distributionskanaler för abonnemang och s.k. ”top-ups” på hundratals platser, direkt och via lokala återförsäljare och agenter. Avsikten är också att Seanets VSAT-partners och redare blir delaktiga i distributionen och etablera fler platser där abonnemangen blir tillgängliga.

"Med Top Connect som partner kan vi erbjuda abonnemang som gör vår service billigare för användare, men det är också ett alternativ för abonnenter till operatörer som Seanet ännu inte har roaming med. Partnerskapet stärker också Seanets erbjudande till handelsflottan. Top Connects imponerande räckvidd av butiker, för att göra abonnemangen tillgängliga, är också en stor tillgång", säger Viesturs Vucins, VD på Seanet.

"I vår strävan att erbjuda våra kunder kostnadseffektiv roaming var det naturligt att också utvidga den till haven. Vi ser tydliga fördelar med partnerskapet för vår befintliga kundbas och det ger oss också möjlighet att utöka denna med både besättningar och passagerare som ofta nyttjar Seanets täckning", säger Max Rivshin, CEO på Top Connect.

De nya taxorna förväntas införas den 6 maj 2011.

För mer information information:
Viesturs Vucins, VD Seanet, tel. +46 8 599 00 300
Pontus Berg, Director Business Development Seanet, tel. +46 8 599 00 300
Also www.seanet.se

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss.
Seanet levererar mobiltelefoni-tjänster samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission AB (tel. +46 8 503 015 50).