Seanet säljer system för kontroll av maritima GSM-tjänster

Seanet har vidaresålt sitt egenutvecklade systemet för kontroll av fartygs positioner i förhållande till EU:s medlemsländers kustlinjer, till andra aktörer inom mobil kommunikation.

Seanet har, för att uppfylla EU kommisionens beslut från dem 19 mars 2010 rörande villkor för användande av radiofrekvenser för mobil kommunikation på fartyg inom EU, utvecklat ett system för kontroll av fartygsposition i förhållande till EU:s medlemsländers kustlinjer. Systemet innebär en automatiserad kontroll av radiobasstationers status och gör det möjligt att slå av och på radioresurser, samt förändra radiokonfiguration beroende på ett fartygs position.

Systemets funktionalitet är generisk och applikationer begränsas inte till endast maritima tillämpningar. Även andra applikationer med tillgång till position och i behov av infrastrukturmobilitet lämpar sig som objekt för implementering av systemet.

”Försäljningen av systemet visar på att Seanet ligger i framkant vad gäller utveckling av applikationer för den marknad vi verkar på. Vi kommer att fortsätta att utveckla applikationer som genererar värde för våra partners och redare”, säger Roland Svensson, VD på Seanet.

Roland Svensson, VD Seanet, tel. +46 8 599 00 300
Ib Andersen, CTO, tel +46 8 599 00 300

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss.
Seanet levererar mobiltelefoni-tjänster samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. (tel. +46 8 503 015 50).