Seanets teckningsoption Serie IV med teckningskurs 6 öre har sista betalningsdag den 20 september 2010.

Varje teckningsoption av Serie IV berättigar till teckning av en (1) ny aktie i Seanet till en teckningskurs om 0,06 SEK under perioden 1 april 2010 – 20 september 2010. Antalet emitterade teckningsoptioner uppgår till 469 530 816 st som vid full teckning motsvarar cirka 28,2 MSEK. Styrelsens bedömning är att om teckningsoptionen nyttjas fullt ut kommer kapitaltillskottet med god marginal  räcka till att ett positivt kassaflöde uppnås.

Seanets större ägare Östersjö- och Gålöstiftelsen har tecknat cirka 5,0 MSEK. Seanets styrelseledamot Patrik Salén har informerat styrelsen om teckning av samtliga ägda optioner, direkt och via bolag, motsvarande cirka 0,7 MSEK. Övriga styrelseledamöter har också informerat om att de kommer att fullt ut teckna sina optioner.

”Jag är glad för att våra huvudägare och styrelseledamöter har tecknat sina optioner och min förhoppning är att alla aktieägare nyttjar denna möjlighet. Jag kommer själv teckna mina 2 000 000 optioner. Vår affärsidé är klockren, att erbjuda mobila tjänster till sjöss lika enkelt och bekvämt som på land. Vårt mål är att bli den ledande leverantören av mobila tjänster till sjöss” säger VD Viesturs Vucins.

Stockholm Corporate Finance är finansiell rådgivare till Seanet i denna kapitalanskaffning. www.stockholmcorp.se

Under våren tecknade Seanet avtal med Marlink,
www.marlink.com, en ledande global leverantör av satellittelefoni, med mer än 1 000 installationer samt avtal med Satpoint, www.satpoint.com, en svensk leverantör av satellittelefoni.

”Sedan jag tillträdde som VD i februari i år har affärsmodellen förändrats och strategin bygger på tillväxt där Seanet säljer sina GSM-tjänster huvudsakligen via partners, Marlink och Satpoint, istället för med egen säljkår. Dessa partners är betydande aktörer inom satellittelefoni och våra tjänster kompletterar varandra mycket väl. Genom samarbetet kan vi expandera snabbare med mindre kapitalbindning. Vi har på kort tid blivit en av de ledande GSM-aktörerna till sjöss, med en marknadsandel om cirka 12%”, säger VD Viesturs Vucins.

Förvaltarregistrerade innehavare av Teckningsoption IV uppmanas att ta kontakt med sin bank i god tid före den 16 september för att meddela sitt intresse att teckna aktier.

För mer information kontakta viesturs.vucins@seanet.se
Viesturs Vucins, VD, tel 08-599 00 300

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss. Seanet levererar mobiltelefonitjänster samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.